Tytuł:Cwiszn cwej "Dibukim" [Między dwoma "Dybukami]
Sygnatura: ks28
Autor: Awrom Morewski
Słowa kluczowe: ważne postaci
Źródło: "Ringen" 1921, t. 1, s. 165-168
Opis: Artykuł napisany przez jednego z najwybitniejszych aktorów sceny jidysz, Awroma Morewskiego (1886-1964). Tekst powstał w kontekście ogromnego sukcesu, jakim okazał się "Dybuk" Sz. Anskiego na scenach jidysz. Autor omawia dwie realizacje "Dybuka": przez Trupę Wileńską w reż. Dawida Hermana i adaptacją tej pierwszej w teatrze w Łodzi w tej samej reżyserii.
Herman uczynił z "Dybuka" poemat symboliczny w stylu Maeterlincka, zubażając w pewnym sensie różnorodność dzieła. Oba spektakle przeprowadzone wedle tego samego reżyserskiego planu - są bardzo różne. Łódzki spektakl wypada bardziej blado, brakuje mu wewnętrznej energii. Realizacja Trupy Wileńskiej powstała w okresie żałoby po An-skim, co przydało jej mocniejszego charakteru, czuje się, że jest to dzieło zbiorowe, przeniknięte emocjami. Łódzki spektakl ma jednak swoje zalety, choć nie pozostawia recenzenta bez wątpliwości. Na koniec Morewski wyraża nadzieję, że "Dybuk" będzie dla żydowskiego aktora stanowił początek drogi rozwoju, że na tym etapie żydowski teatr się nie zatrzyma.
Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz,wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej.