Opis: We wstępie autor opisuje swoje pierwsze „spotkanie” z artystą, kiedy to spacerując ulicami Petersburga zobaczył zaproszenie na jego wystawę. Wówczas nic jeszcze nie mówiło mu nazwisko Baksta, dziś jest to artysta uznany na świecie i zapraszany do wspólnych wystaw przez najlepszych malarzy. Autor zalicza Baksta do grona twórców rosyjskiego modernizmu. Pisząc również o innych artystach tworzących w ówczesnej Rosji, podkreśla, że każdy wybierał sobie jedną epokę, czyniąc się jej „panem”. Taką epoką w twórczości Baksta była Starożytna Grecja, której motywy pojawiają się w jego obrazach. W części drugiej autor opisuje twórczość Baksta jako autora projektów kostiumów i dekoracji dla baletu rosyjskiego. Opisuje specyfikę jego projektów dla baletu oraz wystawę tychże w 1911 w Luwrze, gdzie wyprzedane zostały wszystkie rysunki, a szkice do „Szecherezady” kupiło państwo Francuskie. Na zakończenie autor przedstawia biografię twórcy, którego prawdziwe nazwisko brzmiało Rozenberg (Bakst to nazwisko panieńskie jego matki). Artysta urodził się w 1868 roku, uczył się w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych, której nie ukończył. Następnie pracował przez jakiś czas w Paryżu i wrócił do Rosji. Jako dziecko został przechrzczony, ale w trakcie rewolucji rosyjskiej powrócił do żydostwa.
Sygnatura: asz02
Źródło: Z cyklu: Judisze Kinstler. P. Barchan, Leo Bakst, „Ilustrirte Welt” 1919, nr 1, str. 9-10 (cz. I) i nr 2, str. 23-24 (cz. II).
Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz,wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej.