Dwie dekady później Reindorf wymurował duży bejt ha-midrasz gna własnym placug koło mykwy873.
Bejt ha-midrasze cadyka i Reindorfa były pięknie dekorowane przez starego malarza z Makowa MN”Ch SG”L (Mosze Nachman Chaim Segal).
W okresie rozwoju Otwocka jako kurortu przybyło tu wielu mitnagdów i litwaków,
którzy nie mieli ochoty modlić się w chasydzkich bejt ha-midraszach zgodnie z rytem sefardyjskim. Pan Jabłoński, litwak, uczony w Torze i zagorzały mitnaged, wybudował w związku z tym przy ulicy Żeromskiego małą bóżniczkę z babińcem874, gdzie modlono się zgodnie z rytem aszkenazyjskim.
Liczba litwaków i mitnagdów rosła. Bóżniczka Jabłońskiego zrobiła się dla nich
za ciasna. Prócz tego Otwock, w którym Żydzi stanowili większość, nie miał reprezentacyjnej bóżnicy, gdzie mogłyby się odbywać uroczystości i modły w święta państwowe. Dlatego bogaty filantrop reb Szlomo Goldberg, który tymczasem osiedlił się w Otwocku, postanowił wybudować wielką bóżnicę gdla mitnagdówg.
W roku 5686875 reb Szlomo Goldberg wybudował ogromną, wspaniałą bóżnicę876. Wzniósł ją w samym centrum miasta, przy ulicy Warszawskiej, dokładnie naprzeciwko magistratu. W radzie miejskiej i magistracie wielokrotnie dochodziło do ataków ze strony endeckich radnych i ławników, którzy atakowali burmistrza za to, że zezwolił wybudować bóżnicę w centrum miasta.
[7] Wraz z bóżnicą pan Goldberg wybudował także bejt ha-midrasz, gdzie studiowało 10 młodych ludzi, wyjątkowo zdolnych studentów litewskich jeszyw. Kibuc był kierowany przez rektora jeszywy rabina Kalmanowicza877. Studenci, wśród których było kilku z wyższym wykształceniem, jak również rektor uczelni mieli zagwarantowane przez pana Goldberga pełne utrzymanie. Naprzeciwko bejt ha-midraszu była wielka biblioteka z tysiącami ksiąg religijnych. Bóżnicę, gkibucg878 i bibliotekę nazywano Bejs Szlomo, wedle imienia fundatora.
P[anu] Goldbergowi pozazdrościła rodzina Weinberg, która w roku 5689879 wzniosła na terenie swojej willi przy ulicy Reymonta wielką, wspaniałą bóżnicę w stylu orientalnym880.
873 Synagoga rodziny Reindorfów, murowana, wzniesiona na początku XX w. przy ul. Górnej 6, po 1945 r. została przebudowana na łaźnię miejską, a w 2003 r. rozebrana.
874 Dom modlitwy przy ul. Mlądzkiej 11, w willi „Róża” należącej do rodziny Jabłońskich.
875 Rok 1926.
876 Synagoga wzniesiona dla 650 wiernych na posesji Goldbergów przy ul. Warszawskiej 41, murowana, w stylu klasycznym, zbudowana według projektu Eugenii Jabłońskiej z 1927 r. Zniszczona w czasie II wojny światowej.
877 Abraham Kalmanowicz (1891–1964), rabin, jeden z założycieli Waad ha-Jesziwot (hebr., Komitet Jeszyw); wspólnie z gaonem Chaimem Ozerem Grodzieńskim założył w Wilnie jeszywę dla żonatych mężczyzn Ateret Cwi (hebr., Korona Cwiego), która do 1934 r. działała w Otwocku.
878 W tym kontekście chodzi o grupę osób studiujących pod kierunkiem uznanego autorytetu talmudycznego.
879 Rok 1928.
880 Synagoga na posesji Małki Weinberg znajdująca się na rogu (obecnych) ulic Reymonta i Żeromskiego, murowana, modernistyczna, nawiązująca do form barokowych, wzniesiona według projektu Marcina Weinfelda z 1928 r. Budynek nie istnieje.