RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 101 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 101


Podręcznik adepta [1] 67

Stanie się tak, jeśli będziesz stale, coraz bardziej myśl umacniał. Wszak „nie będzie żona kapłana gorsza niż żona oberżysty”363. Więc jeśli kupcy i rzemieślnicy we wszystkich swoich wzruszeniach niezwiązanych z handlem i rzemiosłem widzą w duszy obrazy ze swoich codziennych fachów, to tym bardziej ty w każdym wzruszeniu zobaczysz święte wizje.

Dlatego w chwili, gdy czujesz jakieś święte wzruszenie, nie szukaj wyobrażeń ani obrazów, tylko zatrzymaj się i przyjrzyj swym świętym wzruszeniom, dokładaj starań, aby je rozbudzić, a myśli z obrazami świętości wzniosą się z nich, jeśli tylko umocnisz i rozbudujesz swą myśl o święte wyobrażenie, jak wspomniano powyżej364.

Wynika stąd, że nie wystarczy, by człowiek odkrywał w sobie rozum i znajomość Tory, studiując Torę i jej mądrość. Musi on również odkryć i umocnić swą świętą myśl. Już przytoczyliśmy powyżej słowa świętego Rawa365, NBBPS, że myśl nie [pochodzi tylko] z rozumu, gdyż w myśli pojawiają się też słowa i litery nienależące [do sfery] intelektu. A w jaki sposób umacniamy myśl? Także poprzez Torę, całe nasze istnienie [zasadza się na] Torze, w niej jest cała nasza służba i całe nasze umocnienie. Studiuj często midrasze z Ejn Jaakow i studiuj także Święty Zohar. I nawet jeśli ktoś nie rozumie kwestii kabały, to jednak mimo wszystko wiadomo, że czyni w ten sposób błogosławieństwo, a poza tym przecież wiele midraszy znajduje się w świętym Zoharze. Już przytaczaliśmy pod koniec [wspomnianej] powyżej „Rozmowy” w Chowat ha-talmidim święte słowa Sifre, [parasza] Ekew366: „[Jeśli] pragnieniem twoim jest poznać tego, kto powiedział »niech stanie się świat«, ucz się agady”367. Zaś w Jalkut tehilim368[paragraf 672]369kolejna rzecz: „»i do krańców świata [dochodzą]«370, agady uświęcają Imię Świętego Błogosławionego”371. A poza skutecznością midraszy i agad dla przyciągania świętości do człowieka, są one również drogocenne, bo wystawiają myśl na umocnienie i uświęcenie, a przez to człowiek staje się podatny na to, by jego dusza ukazała mu się bardziej niż dotychczas. Jak już przytoczyliśmy na początku tego podręcznika święte słowa rabina Chajima Witala372, NBBPS, pierwsze objawienie, które ma miejsce w człowieku, odbywa się poprzez jego duszę – a ponieważ jego dusza objawia mu się poprzez naukę midraszu i agady, to objawia mu się także wnętrze Tory i wszelkiej świętości. W świętym Zoharze do paraszy Miszpatim373 powiedziano: ee„To słowo Tory