RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 14 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 14


XIV Wstęp

Aspekty boskości wyrażane są poprzez dziesięć sefir (hebr. sefira, l.mn. sefirot), które pozostają pod wpływem ludzkich działań. Gerschom Scholem definiuje je jako boskie potencje, przejawy Boga w działaniu poprzez siłę jego istoty20. Są one zatem oznakami woli boskiej, a co za tym idzie – źródłem wszelkiej rzeczywistości, tak materialnej, jak i duchowej. Kabalistyczne drzewo życia (hebr. ec chajim) składa się z dziesięciu sefir, emanacji Boga, zwanego Ejn Sof (Bezkresnym). Pierwszą sefirą, stanowiącą zarazem pierwszą emanację boskiego światła, jest Keter (Korona), dwie kolejne to Chochma (Mądrość) oraz Bina (Zrozumienie) – razem stanowiące trzy sefiry podstawowe, najbliższe Stwórcy, związane ze sferą myśli. Siedem niższych sefir związanych jest z etapem realizacji koncepcji, która ma swe źródło w trzech wyższych. Do tej grupy należą sefiry: Chesed (Łaska), Gwura (Potęga), Tiferet (Piękno), Necach (Wieczność), Hod (Majestat) oraz Jesod (Podstawa), a także najniższa – Malchut (Królestwo), która czerpie z pozostałych sefir, ponieważ sama niczego nie posiada. Czasami mówi się także o jedenastej sefirze, czyli Daat (Poznanie). W drzewie życia sefiry przyjmują następującą strukturę21:



Na tej stronie znajduje się rysunek drzewa sefiry. W celu obejrzenia rysunku, prosimy o przełączenie transkryptu na skan.