RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 187 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 187


Wprowadzenie do chasydyzmu [2] 153

dla wszystkich pokoleń, [podczas gdy] w poszczególnych pokoleniach było ich o wiele więcej, jak czytamy w wymienionym powyżej midraszu z Gemary119, gdyż potrzebne były różnorakie poprawy – dla każdego indywidualnego człowieka. Zatem słusznie stwierdzić należy, że brakuje naszemu pokoleniu tych, którzy czerpią z bogactwa światła proroctwa, a tym samym świętego ducha ze słów Mojżesza naszego nauczyciela, który jest ojcem wcześniejszych i późniejszych proroków, i ze słów pozostałych czterdziestu ośmiu [proroków] i siedmiu [prorokiń], których słowa [przeznaczone są] dla [wszystkich] pokoleń, łącznie z naszym, i którzy niezmiennie są oknami Niebios oraz naczyniami proroctwa dla całego Izraela. Jednak ku naszemu zdumieniu, nie ma proroków dla naszego pokolenia.

Tutaj należy nadmienić, że słowa Rasziego wspomniane powyżej120 wyrażają tę prostą prawdę o proroctwie, iż pokolenia potrzebują go, by poznać [drogę] nawrócenia i otrzymać pouczenia. Nie umniejsza on jednak w ten sposób proroctwa, które nie było skierowane do [wszystkich] pokoleń, [mówiąc], że nie głosi ono nawrócenia i pouczenia – nie jest to możliwe, jak wspomniano powyżej. Po prostu proroctwo głoszące nawrócenie i pouczenie dla [wszystkich] pokoleń zostało spisane, a to, które głosi nawrócenie i pouczenie przeznaczone tylko dla pokolenia [danych] proroków – nie. Także spisane słowa poezji, a nawet przepowiedni, są słowami nawrócenia i pouczenia. Gdyż są w nich zawarte nie tylko te właśnie słowa i intencje, ale również świętość i święty duch, niezbędne [wszystkim] pokoleniom, aby napełnić każdego, kto czyni się zdatnym, by wsłuchać się z uwagą w ich treść.

Do tego, co powiedziano powyżej o dwóch rodzajach proroków należy dodać, że działania proroków, którzy sprowadzali wzniosłe światła121 ze [świata] stwarzania i [świata] formowania do tego świata nie mogły być wystarczające dla sprowadzenia światła z Niebios. Musieli oni czynić dwie [rzeczy]: ściągać światło stwarzania i formowania, a równocześnie wywyższać świat działania, biorcę [owego światła], tak by stał się godnym przyjęcia światła światów wyższych122. Mamy tego dowód we [fragmencie] „A gdy Pan zstąpił na górę Synaj”123, [ponieważ] Gemara124 mówi, że „nigdy nie zstępowała Szechina na dół […]”125 powyżej dziesięciu piędzi. A „tron zsunął się doń, tak że