RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 190 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 190


156 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

„O wersecie »I rozmawiał Pan z Mojżeszem twarzą w twarz«141rzekł rabi Icchak: Bóg, Święty Błogosławiony [powiedział] do Mojżesza: »Mojżeszu, ja i ty wyjaśnimy starannie halachę«”142. Wyjaśnienie literalne i alegoryczne kierują się tą samą intencją, gdyż nie tylko pojmowanie umysłowe działa w Torze, ale również światło, które poprzez Torę działa, przemawiając bezpośrednio [twarzą w twarz]. W szczególności zaś dotyczy to tych, którzy poznali kabałę, którzy szli śladem proroków, by sprowadzać samo światło Pana i Jego świętości na Izraela – tak jak wskazaliśmy w Podręczniku adepta143, poprzez słowa świętego Zoharu, parasza Truma144, karta 154[a], [gdzie] powiedział rabi Jaakow o uczniach Raszbiego „wierni prorocy”. ccNie należy więc, broń Boże, pytać i wybierać, które pokolenie ze świętych mędrców Miszy i Gemary było generacją kabalistów. Każdy z nich był kabalistą145. [Wszak] wszystkie ich słowa w Misznie i w Gemarze zgodne są z kabałą i jej tajemnicami, jak napisano w [komentarzu do paraszy] Pinchas

244b [w Zoharze], oto święty cytat: ee„Cały Talmud tanaitów i amoraitów został podzielony na porządki wedle tajemnic Tory”ee, KŚC146. Natomiast Sefer jecira, która przypisywana jest jeszcze naszemu patriarsze Abrahamowi147 wykazuje, ile lekcji Miszny, Gemary i midraszy pełnych jest nauk dzieła merkawy148, [nauk o] akcie dzieła Stworzenia149 i świętych Imionach150, Imieniu Bożym 72151 oraz „Ja” i „On” – „wybaw, prosimy”152. Tak powszechne stało się studiowanie kabały, że ustanowiono prawa, czy