RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 197 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 197


Wprowadzenie do chasydyzmu [2] 163

jako takiego tam, gdzie jest, jak to czynili prorocy, i także w naszym działaniu nie możemy go odkryć, dlatego oni odkrywają je naszym umyśle – czyli naszym stwarzaniu i formowaniu. Oto bowiem nasze stwarzanie i formowanie, czyli nasz umysł, działają jedynie w sferze ludzkiej umysłowości – i dlatego światło Tory oblekło się w szaty ludzkiego umysłu.

I zobacz w Pardes rimonim200 część szósta, rozdział siódmy oraz część siódma, rozdział piąty, że każda sefira wpływa na odpowiadającą jej niższą spośród sefir. Pomimo że Necach jest po Tiferet, zakorzeniona jest i czerpie soki z Chesed. A kiedy łaska, która jest w Chesed wzbiera, wówczas wszystkie sefiry odczuwają pierwiastek łaski, który jest w nich, zobacz tamże. ccZobacz także w Ec chajim, rozdział 42, część 2201, podobniecc. W przypadku człowieka, rzecz ze świata działania pobudza jego działanie, aby mógł ją osiągnąć: rzecz mądra pobudza wiedzę człowieka, bo tylko przez wiedzę może ją osiągnąć. Okazuje się więc, że żeby człowiek zyskał coś poprzez tworzenie i kształtowanie, opaść muszą ze światła Tory szaty, które przybrało na użytek działania. Wówczas ukazuje się nieco z jej stwarzania i kształtowania. I wówczas może kształtowanie i stwarzanie człowieka otrzymać światło. Była o tym mowa wyżej202, że właśnie Miszna i Gemara wyrażają aspekt stwarzania i formowania, [tak jak] wizja prorocka znajduje się na poziomie stwarzania i formowania. Są one tak wzniosłe, że człowiek, na którego wpływają, zaczyna prorokować i zanikać dla świata, jak napisano w 1 Księdze Samuela 29,24203i w [komentarzu] Rasziego do tego fragmentu. Cały lud otrzymał światło w szacie działania, które uwznioślało się dzięki prorokom poszczególnych pokoleń i pokoleniu drużbów Panny. Tylko tanaici i amoraici potrafili zaskakującym sposobem sprowadzić Torę także do niskości naszych działań, jednak nie do takiego działania, żeby także w krzewie204 na własne oczy ujrzeć można było objawienie Boże i anielskie, i na własne uszy usłyszeć głos samego Boga tak zwyczajnie, że zmyliło to Samuela205, gdy rzekł206: „Oto głos Heliego”207, a jedynie do świata formowania i stwarzania, które są w człowieku. A jest to ludzki umysł, którym dysponuje człowiek dorosły, lecz także chłopiec, który zaczyna studiować Gemarę. Zależnie od możliwości umysłu każdego człowieka, jego stopnia świętości i zaawansowania w formowanie i tworzenie, odbiera on formowanie i tworzenie Tory. O tanaitach, amoraitach i pozostałych sprawiedliwych mówi Gemara w [traktacie TB] Bawa batra 12a–b: „choć ustali prorocy w proroctwie, to nie ustali mędrcy i rodzaj proroctwa otrzymywali [6] podczas swych studiów, ponieważ wielcy się stali poprzez swoje formowanie i tworzenie – wielcy na tyle, by otrzymać światło z Wysokości”. Dlatego Raszi mówi w odniesieniu do tych słów208 „i nie