RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 206 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

75a – MT.
Oz 12,11 – MT.
Pełny tekst nie został uwzględniony przez autora.
W Sefer jecira czytamy, że świat został stworzony poprzez 32 ścieżki mądrości. Liczebnik 32 zapisuje się za pomocą liter בל lamed-bet. Wyraz utworzony przez te litery, tj. lew znaczy „serce”. Z…
Ponieważ serce, hebr. בל lew to 32, co nawiązuje do 32 ścieżek mądrości; zob. wyżej, przyp. 253 – MT.
Por. Otijot de-rabi Akiwa 18a – MT.
Chochma.
Bina.
Chodzi o dyskusję wokół słów r. Abdimiego z Hajfy, że „proroctwo zostało odjęte prorokom, ale nie mędrcom” (Bawa batra 12a), zob. wyżej, s. 155, dok. 2, fol. 4.
Objawienie Eliasza (hebr. giluj Elijahu) – objawienie i nawiązanie kontaktu z postacią utożsamianą z prorokiem Eliaszem, który nie umarł, a wstąpił do nieba na ognistym rydwanie. Wedle tradycji miał…
Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 206


172 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

jakie to ma znaczenie, czy rozumiemy takie proroctwo pojmując je bez udziału wyobraźni, czy też nie rozumiemy go zgoła? ccPowiedziano tak w kilku miejscach w świętych [księgach], w Zoharze i Tikunej Zohar, zobaczcc Tikunej Zohar, tikun 30, karta 74b250, a oto święty cytat: „Trzecie przykazanie to proroctwo […] Matka Wyższa [czyli Bina] to wizja skryta, bez udziału imaginacji. Matka Niższa zaś [czyli Malchut] to wizja jawna, z udziałem [8] wyobraźni. I o niej jest powiedziane »w ręku proroków jest ziemia«251[…] ccPouczenia [tikunim] proroków [odnoszą się do tego, co zewnętrzne (tego, co jawne), co w ciele, w członkach ciała]252. Ale posiadają mądrość wewnętrzną, zawartą w rozumie, i dlatego »mędrzec przewyższa proroka«. A od rozumu zależne są 32 ścieżki, a to jest »serce«253, jak to jest powiedziane: »serce254rozumie«255. Znaczy to, że proroctwo w aspekcie Malchut jest wizją i objawieniem, w aspekcie Bina oznacza zaś wizję sekretną bez udziału imaginacji”. Więc ci, którzy posiedli mądrość, są bardziej »wewnętrzni« i »przeważają nad prorokami«. ccA Mądrość256łączy się z Rozumieniem257, jak to jest powiedziane w Tikunej ha-Zohar: »serce rozumie«. Zobacz w Kise melech [55b], gdzie wyjaśnione jest „i od Mądrości bierze się Zrozumienie”, że oznacza to, iż »serce rozumie«, zobacz tamżecc. W tym znaczeniu w znających świętą księgę Zohar objawia się Mądrość wyższa – poprzez mądrość, która jest w nich. dd[…]dd Znaczy to, że poprzez mądrość i rozumienie, które jest w nich, dd[…]dd objawiają się wyższe Mądrość i Rozumienie, będące proroctwem bez udziału imaginacjicc. Umysł i Mądrość, o której święci powiedzieli, że objawia się w umyśle, jak czytamy w cytowanym powyżej komentarzu Rasziego błp. do Bawa batra 12b, począwszy od „i nie [podaje żadnego argumentu]”258– „właściwe wyjaśnienie przychodzi do [mędrca] poprzez proroctwo. I stała się [ta mądrość] także środkiem mieszczącym ccpozostałe kwestiecc wykraczające poza umysł, a także ccproroctwo prawdziwiecc dotyczące przyszłości. Tak powiedziano w świętej [księdze] Tikunej Zohar w innym miejscu: „A ty, Eliaszu, masz się objawić w dniach ostatecznych. Są tacy, którym objawi się twarzą w twarz, a są i tacy, który objawi się sekretnie, w oczach umysłu”, koniec cytatu. A czym jest objawienie Eliasza259w umyśle? Czy chodzi tylko, Boże uchowaj, o rozumienie? Takie objawienie oznacza,