RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 212 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 212


178 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

przy użyciu umysłu i logiki, po ludzku, stawiające pytania, które zaprzątają naukowców – błądzi sądząc, jnie daj Boże290, że kabała to studia badawcze. Wprawdzie więcej w niej tajemnic niż w pozostałych księgach naukowych, jednak pragnie ona zajmować stanowisko w problemach badawczych. Wówczas rozdzierającym głosem wołamy doń gorzko: „Zatrzymaj się natychmiast! Niech twa stopa niegodna nie postanie na progu Świętego Świętych! Nie dotykaj ręką nieczystą uchwytu bramy!” Dotyczy to również tego, kto wie i wierzy, że Tora jest objawieniem, sprowadzeniem prawdziwego światła duszy najwyższej, a kabała jest objawieniem z Wysokości cząstki emanacji, jak wspomniano powyżej, sądzi jednakowoż, że choć święci, którzy byli przed nami odkrywali w niej dusze najwyższe i światła sefir, to jednak zapoznając się z ich świętymi słowami, ludzie tacy jak my mogą studiować tylko to, co tamci badali rozumowo. I dodaje: Czyż również Talmud nie jest świętością i duszą najwyższą? A jednak mamy go studiować rozumem, przynajmniej jako początkujący. Zapomina jednak, że Talmud sięga do stwarzania i formowania, ale na sposób ludzki, i człowiek widzi „pożyczkodawcę i pożyczkobiorcę”, itp., a kabała jest objawieniem cząstki emanacji i mówi o rzeczach, które są w górze, jak dusze najwyższe, Imiona [Boże], sefiry, itp. Taki człowiek, poznający wyłącznie rozumowo, nie pozna i nie pojmie niczego, ale będzie błądził i napotykał trudności, jak powiedzieliśmy wcześniej. Rabi Chajim Wital błp. w swym świętym wprowadzeniu do Ec chajim często przed tym przestrzega, i mówi w swej świętości tymi słowy: „Bez wątpienia nie podlegają te kwestie ludzkiemu badaniu nastawionemu na materię […]”291. Przytacza też wprowadzenie Rambama błp. do Tory292, który często przed tym ostrzega, zobacz tamże. A w rozdziale 1, części 5 rzekł [Chajim Wital] w swej świętości: „I gdy będziesz zagłębiał się i badał, mając w pamięci te wyjaśnienia, wówczas może, gdy Bóg będzie z tobą, pojmiesz te rozważania, jeśliś szczery wobec Niego, gdyż »nie szczędzi dobra dla postępujących szczere«”293 KŚC. Sądzę, że ludzie, o których mówi się, że studiowali kabałę i zbłądzili294, studiowali jak opisano powyżej.

Dla świętych kabała była wizją proroczą, jak wspomniano powyżej. Jednak również w naszej generacji, pokoleniu poślednim, jeśli ktoś odkrywa w sobie swoją cząstkę blasku emanacji, jak to zostało powyżej powiedziane, jego zdolność pojmowania całkowicie się zmienia, a rzecz nastręczająca trudności rozumowi ludzkiemu, pojmującemu [wyłącznie] sprawy ludzkie, staje się zrozumiała dla owego czystego rozumu, a nawet sprawia mu duchową rozkosz. Nadal będzie pojmował także po ludzku, przytaczał analogie posługujące się rzeczami tego świata dla zrozumienia kwestii kabalistycznych, jednak będzie to dlań jedynie wstęp do pojmowania czystego – [pojmowania] pojęć, sensów i znaczeń duchowych, wykraczających ponad poznanie zmysłowe. A gdy będzie uczył się o sefirach i pozostałych wyższych duchowych sprawach, jego ludzkie poznanie da mu wiedzę o hierarchii światów oraz ich rozkładzie w tym świecie na dole. Jednak zasada jego wiedzy znajduje się w skrytej w nim mądrości, którą w sobie odkrywa