RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 223 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 223


Wprowadzenie do chasydyzmu [2] 189

Ariego, oraz w reszcie jego pism, NBBPSŚŻW. Inaczej jest w księgach chasydzkich i służbie w nich [opisanej]. Koncentrują się one w głównej mierze na służbie ciała, jak poprawić jego dyspozycje i unieść się poprzez nie w miłości, bojaźni itp., które same w sobie są wzniosłą służbą, podstawą wszelkiej służby. Co więcej – ponieważ uznali nasi święci, że nie każdy może działać na dwa sposoby, to jest przez nastrajanie intencji oraz uniesienie poprzez dyspozycje, zalecili by zrezygnować raczej z działania myśli i intencji na rzecz służby duchem i ciałem poprzez dyspozycje. W Chowat ha-talmidim337 wspomnieliśmy, [w części] Szlosza maamarim, Maamar bet, powołując się na sidur Ha-Rawa338, NBBPSŚŻW, że z powodu szczegółowej treści intencji modlitewnych nawet ten, kto umie nastroić intencje, nie zawsze potrafi to zrobić. W czasie modlitwy skupi intencję na ich treści w ogólności, a szczegóły pozna, ucząc się w czasie do tego przeznaczonym, za wyjątkiem intencji Krijat Szma, które trzeba nastrajać [w czasie modlitwy], zobacz tamże. I tak powiedziano w księdze Sur me-ra [wa-ase tow]339 sprawiedliwego gaona i kabalisty Cwiego z Żydaczowa340, w drugiej części pod tytułem Ase tow (Czyń dobro): „Święci nie żywili opinii, że w ogóle nie potrzebujemy kabały, Boże uchowaj. Czyż bowiem nie mówi [rabi Szneur Zalman] w swym sidurze wspomnianym powyżej, że »uczyć się będzie najpierw i pozna sprawy [kabały]?«”341 A także w świętej księdze Noam Elimelech, parasza Lech [Lecha]342, we fragmencie dotyczącym [wersetu] „Przeszedł [Abram tę ziemię]”343, powiedziano: „Ten, kto zdobył wiedzę, wszystko zdobył, inaczej mówiąc, od początku musi człowiek poprzez naukę zdobyć wiedzę o wszystkich światach, a wtedy »wszystko zdobędzie«, czyli będzie mógł wznieść się ku górze, na stopień umożliwiający intencjonalne kierowanie się ku światom wyższym [zwanym »wszystko«]. Oto zasada jego modlitwy – aby modlił się wykorzystując źródło tej modlitwy”344, KŚC. W paraszy Kedoszim345 [w tejże księdze] powiedziano zaś, że „ten, kto jedynie wierzy, że jest jeden prawdziwy Stwórca, lecz nie bada i nie studiuje cudownych działań Jego, NIBB, w wyższych światach i sefirach, ani jak są one połączone ze świętym Imieniem – nie jest to droga prawdziwa, i uderza to w niego”346. Podobnie w księdze Sur me-ra wspomnianej powyżej, w Hosafot [Dodatkach] świętego sprawiedliwego, rabiego Cwiego Elimelecha, NBBPS, powiada autor Bnej Issachar347, NBBPŚ: „I wiedzcie: słowa Beszta, NBBPS, zrozumieją tylko ci, którzy zajmują się świętą mądrością, [czyli kabałą]”348, KŚC.