RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 224 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 224


190 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

W kabalistycznym poglądzie wyższe światła sprowadzane były wyłącznie do umysłu i poznania człowieka. Dlatego on poprzez swą świadomość i intencje, które nastraja, może je ściągać. Nastraja intencje tylko na rzeczy niebiańskie i poprzez swą świadomość ściąga je do swego świata działania. Tak więc przez ich intencje światło emanacji jest ku nim przyciągane. Jeśli nastrajają intencje, ściągają światła. I tylko za pośrednictwem intencji mogą przyciągnąć je do świata działania. Oto do świata emanacji człowieka, czyli do jego rozumu, przyciągane jest światło wyższe, jak wspomniano wyżej, ale nie każdy tego dostępuje. Człowiek, który nie dokonał wielu oczyszczeń, a światło emanacji przewyższa go znacznie, nie zdoła go przyciągnąć, nawet jeśli będzie nastrajał intencje w swym świecie emanacji, czyli w myśli. Tymczasem chasydyzm do każdego syna Izraela przyciąga światło i nawet w jego zmysłach i ciele odkrywa najwyższe sefiry. Nastrajając intencje można więc je kierować nie tylko na rzeczy wyższych światów, ale także na wnętrze syna Izraela. Bo także w nim są światła wysokie i dusze najwyższe. Stąd biorą się dwie cechy wyróżniające: [12] po pierwsze, ułatwienie studiowania kabały. Nawet ten, kto nie dokonał w sobie wszelkiej poprawy, może ją studiować. W księdze Sur me-ra wa-ase tow wspomnianej powyżej powiedziano, że w tych pokoleniach nawet gospodarze powinni studiować kabałę, i zrozumie słowa Beszta, NBBPS, tylko ten, kto zajmuje się świętą mądrością, jak wspomniano powyżej, ponieważ czerpie naukę nie tylko ze spraw wyższych, ale także ze świateł, które są w nim349. Jednak służy i nastraja intencje na światła, które są w nim, oraz na te, które są na Wysokościach i tak postępując także stamtąd przyciąga światła, jak to się dzieje w każdym procesie wypływu – że jedno wpływa, a drugie przyjmuje, itp., jak wspomniano powyżej. I wynika stąd kolejna nowość: ten, kto nie będzie mógł czynić obu rzeczy naraz – to znaczy nastroić intencji i pobudzić się, lepiej by zrezygnował z intencji i podczas modlitwy ich nie nastrajał. Oto pełnia człowieka polega na tym, że życie i duszę witalną odkrywa on także w świadomości i umyśle. Pełnia sefir, które są w nim, dokonuje się wtedy, kiedy ujawniają się także trzy pierwsze [sefiry350]. Ale czy umysł może poznawać, gdy nie płynie życie? Kiedy człowiek pobudza się poprzez świętość, wówczas ma w sobie realnie światła i sefiry. Niezbędna jest mu intencja, by objawiły się w pełni trzy pierwsze sefiry: Chochma, Bina i Daat, które idą z dyspozycjami. Co jednak, jeśli nie może tego uczynić? Jeśli pobudzi się, ale nie nastroi intencji, ujawnią się w nim życie i światła wysokich sefir, tyle że w godzinie modlitwy nie dostąpi odkrycia również tych najwyższych, umysłowych351. Nastroi intencję na ogólny obraz rzeczy. Inaczej, jeśli nastroi intencję bez pobudzenia. Będzie wówczas jak ów, który intencjonalnie jest w Jerozolimie, a znajduje się w diasporze, jak wspomniano powyżej. W świętej księdze Maor we-szemesz mojego świętego dziadka352, NBBPSŚ, w [komentarzu do] paraszy Ekew353 wyjaśniono, że „w dzisiejszych pokoleniach musimy podczas modlitwy nastrajać intencje na Imiona Pańskie, ponieważ podstawą tych intencji Imion są znaki samogłoskowe, kantylacyjne354