RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 233 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 233


Wprowadzenie do chasydyzmu [2] 199

[1A]407W ten sposób możemy również nieco rozjaśnić kwestię krzyżowania się świętych dróg u zarania chasydyzmu. Otóż wszyscy chasydzi kroczą z jednego miejsca – z objawienia ccnaszego świętegocc Beszta, NBBPSŚŻW. Na pierwszej świętej drodze wszystko opiera się na pojęciu. Nie intencje, zjednoczenia liter Imion [Bożych] i światów stanowią grunt tej drogi. Nie tylko to stanowi treść myśli, stojącej za służbą Bożą. Chodzi o to, że wszystkim intencjom i zjednoczeniom Ariego, NBBPS, które nastrajali i które jednoczyli, nadali specyficzną formę myśli chasydyzmu408.

Znana jest na przykład kwestia zjednoczenia wysokiego409i zjednoczenia niskiego410 z [księgi] Tanja411, która interpretuje i objawia nie tylko intencje, [znaczenie] liter i formę światów wyższych, ale także stopniowego wylewania się blasku Pana w tym świecie. Chodzi tu nie tylko o działanie myśli, ale także służbę całego ciała. Tak jest ze zjednoczeniami oraz licznymi kombinacjami liter w świętym Zoharze oraz przez Ariego, NBBPSŚŻW.

W tym sposobie myślenia w duchu chasydyzmu i jego służby celem jest osiąganie wyższych pojęć – nie tylko poprzez kontemplacje i zjednoczenia oraz Imiona i [zawarte] w nich litery, ale również pomnażanie myśli o wielkości Jego, NIBB, która jest przed cliteramic Imion, intencjami na nie nakierowanymi i tych intencji literami. I nie chodzi tu tylko o Jego wielkość w światach wyższych, ale Jego wielkość na tym świecie, gdyż także na ten świat rozciąga się bezbrzeżna obfitość Jego świętości i objawianie się Jego, NIBB, poprzez objawienie Beszta, NBBPSŚ. A ponieważ święci ściągali i objawiali światło także w naczyniach samych, to służba myślą i pojęciem nie ogranicza się tylko do pojmowania spraw kabały. Odnosi się także do literalnego pojmowania412 [spraw] Tory – zamiany jałówki na osła itp. W świętym Zoharze powiedziano o literalnym znaczeniu Tory, że jest ono w odzieniu z worka, w kabale zaś szaty są cieńsze i delikatniejsze, niczym w „Rozwiązałeś mój wór pokutny […]”413. Ale od chwili [objawienia Beszta] także naczynia i ów wór uświęciły się, i także one stały się świętym odzieniem. A jeśli ktoś zdoła objąć króla [choćby] przez szaty, również wielka jest jego zasługa. I nawet o studiowaniu wyłącznie literalnego znaczenia Tory powiedziano w [księdze] Tanja, część pierwsza, rozdział czwarty, że zasługa zbliżenia i przylgnięcia do Króla przez tego, kto go obejmuje jest zawsze taka sama – czy jest On odziany w jedną szatę, czy ma ich na sobie kilka, ponieważ znajduje się w nich ciało króla, zobacz tamże414. Tak wielka jest służba myśli i wywołane przez nią zjednoczenie [z Panem], że w rozdziale piątym tamże powiedziano, iż „największa i najwspanialsza, nieustająca zasługa