RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 234 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 234


200 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

jest w przykazaniu »poznawania Tory i jej pojmowania«415– przewyższa wszelkie inne przykazania, które można wypełnić, nawet przykazania zależne od »mowy«”416, a nawet przykazanie [studiowania] »Talmud Tora w mowie«417[…]”, zobacz tamże.

I nawet w studiach nad kabałą, świętym Zoharem i [naukami] Ariego widoczny jest obraz szczególnego zgłębiania w ich świętej drodze, to znaczy przybliżanie [tych] spraw także ludzkiemu umysłowi, tak by umysł i proste, ludzkie myśli, [1Av] zdolne pojąć tylko przyziemne sprawy tego świata, [mogły] pojąć również sprawy kabały (o czym mówiliśmy szerzej w Podręczniku adepta418).

W służbie myślą samą w sobie, jak i w służbie serca poprzez miłość, bojaźń i zapomnienie o sobie, chodzi o pobudzenie duszy do świętości, by służyła Panu ochoczo i przylgnęła do Niego. Sposobem pobudzanie się tych, którzy kroczą tą drogą, jest myśl i rozważanie. Po pierwsze dlatego, że służba myślą sama w sobie jest wystarczająco wielka, by poprzez myśl i poznanie zagłębić się w Panu. Dzięki niej dokonuje się poprawy przyłączenia się i przylgnięcia do Niego, NIBB, gdyż poznanie oznacza [także] połączenie – oznacza „Adam obcował419[z żoną swoją Ewą]”420. I podobnie w przypadku ogrodu Eden, na ile obejmuje myślą, rozumie i pojmuje umysłem i rozumem, możliwie tyle też przyjmuje ze światła Bezkresnego, NIBB, Jego Mądrości (Chochma) i Rozumienia (Bina), świecących w świecie stwarzania421. A po drugie, ponieważ siedzibą duszy świętej jest rozum i stamtąd zstępuje ona do serca, to poprzez myśl, która bierze się z rozumu, dusza ludzka rozbudza się. Sprawy miłości i bojaźni u każdego zależne są od wiedzy, od tego, na ile zna Pana422. I choć czyjeś serce nie jest pobudzone do miłości i bojaźni przez myśl, jeśli nie objawiają się one w jego sercu, tak by naprawdę serdecznie lękał się Pana i Go miłował, to i tak, jeśli przymusi się do wypełniania Tory i przykazań rozumiejąc, że musi kochać Pana i lękać się Go, NIBB, wówczas ta miłość i ten lęk w jego myśli waży tyle, co gdyby zrodził się w jego sercu – wraz z chęcią, ochotą i zapałem odczuwalnymi w sercu i duszy, pragnieniem Pana, rozbudzonym przez iskry światła Jego miłości, które ma w sercu423. Podstawą służby Bożej jest rozum, nawet [w zakresie] unikania zła, ponieważ w ten sposób dusza się pobudza, a instynkt zła oddala się – gdyż nawet niewielka ilość światła rozświetli gęstą ciemność. Także człowiek został stworzony w taki sposób, by umysł sprawował władzę nad duszą424.

Druga droga chasydyzmu jawi się jako służba poprzez moc i szczerą wiarę. Jest to świętość najwyższej duszy Izraela, którą każdy może odkryć w swoim wnętrzu. Natomiast świętość, którą ma sprowadzać z Wysokości znacznie przewyższa poznanie