RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 242 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 242


208 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

posiada on samego siebie, swojego „ja”, tylko uniżoność i pokorę. W świętej księdze Maor we-szemesz, parasza Wa-jeszew464, [autor] podaje dwie oznaki świadczące, że ktoś jest cadykiem: „Po pierwsze, jeśli sam nie czuje żadnej dyspozycji i tak jak Jesod pośród sefir, która dla siebie nie ma nic, tylko przekazuje obfitość [innych] w dół, tak i on przekazuje wszystko Izraelowi […]; po drugie, jeśli rozpala serca tych, którzy się wokół niego gromadzą, tak by zawsze pragnęli połączyć się ze Stwórcą, NIBB”465, KŚC. Dlaczego [jednak] nie czuje nic w swoim wnętrzu? Ponieważ nie zważa na siebie, a wszystko [czyni] tylko dla Izraela – oto kim jest.

Ponadto, ponieważ połączył się z nimi, to choć nie zawsze jest to widoczne, spoczywa na nim jarzmo – jego rolą jest dążenie do zrozumienia potrzeb cielesnych i duchowych chasydów oraz ich problemów, w sprawie których go proszą: czy to by modlił się o ich potrzeby cielesne, czy też by oświetlał im drogę Pana i wspierał ich w ich wstąpieniach. Dusza jego wyraża się we wnętrzu ich duszy, do ich duszy tęskni i ku ich duszy ciągnie, i nad nimi się lituje, a wszelkie ograniczenia jej natury topnieją. [On zaś] wobec całego Izraela uważa za swój obowiązek, by troszczyć się o nich wedle swych możliwości. Izrael jest teraz w zgryzocie wielkiej, straszliwej i ciemnej pod względem potrzeb ciała i duszy, a któż będzie się troszczył o niego, jeśli nie wy, którzy wszak nazywani jesteście przywódcami Izraela? Pasterzy Izraela, którzy byli przedtem, zabrał Pan w Niebiosa, pozostawił zaś swe nieszczęsne stado w tak wielkim zmartwieniu i zgryzocie, że dusza [cadyka] załamała się pod ciężarem tych trosk, przez co nie znajduje on zalet w swych działaniach.

[1B]466 Powiedzieliśmy powyżej, że święta kabała sprzed objawienia drogi Beszta, NBBPSŚ, skłoniła świat emanacji ku emanacji, która jest w człowieku, czyli ku jego mądrości – inaczej, niż objawienie Beszta, [które] działało zarówno na naczynia, jak i na ciała, a dzięki niemu cały Izrael jest święty. Tym sposobem kabała i wszelkie systemy świętości, które wymienia, istnieją nie tylko w Niebiosach, ale też w każdym spośród Izraela. Dlatego o istocie kabały nie mówiliśmy, gdyż przewyższa ona nasze zrozumienie, a kimże jesteśmy i czymże jest nasze nikczemne i pogardy godne życie, byśmy omawiali i wyjaśniali takie świętości? Zatem omówiliśmy tylko nasze pojmowanie tych kwesti467i, jak napisano w świętym Zoharze o [wersecie] „Mąż jej jest w bramach szanowany”468: że każdy poznaje [Boga] wedle wyobrażenia swego serca469 itd.