RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 247 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 247


Wprowadzenie do chasydyzmu [2] 213

połączenie par [sefir], jak to było wcześniej. Jednak święta księga Zohar nie ujmuje tego skrótowo w słowa na użytek tylko wiedzy i pojęcia, ale opisuje istotę rzeczy w szczegółach, tak jak dzieje się ona na Wysokości. I oto święty cytat z paraszy Balak480191: ee„»Czarna jestem, lecz piękna, córki jerozolimskie […]«481. Kiedy odczuwa wielką miłość do Oblubieńca, z powodu miłosnego przymusu, którego nie może wytrzymać, zmniejsza się, sama staje się tak mała, że aż całkiem niewidoczna, mała jak punkt. Wówczas ukrywa się przed swymi wojownikami i zastępami zbrojnymi, i mówi:

»Jestem czarna, nie ma miejsca na białość, jak u innych liter« […] »Nie patrzcie na mnie – tylko czarną kropką jestem«. Co wówczas czynią mocarze, jej wojownicy [sprawiedliwi Izraela]? Ryczą jak potężne lwy […] A wówczas, pośród ryku jej mężnych wojów, [przybywa jej Oblubieniec, jej ukochany] […] Nasłuchuje [głosu] z góry i wie, że jego ukochana jest z miłości jak on, pośród jego miłości, aż niewidoczna jest jej postać i piękno. […] Wychodzi Oblubieniec ze swego pałacu mając podarki, skarby, wonności i perfumy. Podchodzi do niej i widzi, że jest czarna, malutka, pozbawiona postaci swej i piękna. Zbliża się do niej, obejmuje ją i całuje, a ona poczyna się powoli budzić […] z radości, że ukochany jest z nią, i odbudowuje się i powraca482 do swej postaci i piękności, jaką miała wcześniej. […] I wtedy oni, pozostali wojownicy, nasłuchują, co ona mówi, a ona stoi jak król pośród swoich wojów”ee. Przepisałem tu tylko skrót, jednak już dzięki temu, co przytoczyłem każdy zrozumie, dlaczego tak skomentował je rabi Eliezer: „Gdyby to powiedział Ezechiel, dziwiłby się świat”, zobacz tamże. Choć starali się nasi święci przystępnie streścić nam to proroctwo, nie da się oblec wszystkiego w szaty myśli i pojmiemy je nie tylko poprzez wiedzę, każdy z nas jak umie. Ale wizja prorocza została przedstawiona tak, jak się jawiła, i każdy pojmie, że jest właśnie proroctwem i gdyby wygłosił je prorok Ezechiel, dziwiłby się świat. I pada tu imię właśnie proroka Ezechiela, ponieważ on opowiedział co widział bardziej szczegółowo niż inni prorocy. Tak jak napisano w Gemarze, do kogo podobny był Izajasz […], a do kogo Ezechiel […]483.

Objawienie, które jest w świętej księdze Zohar, jest jakby nagie, jest niczym objawienie duszy najwyższej zanim odziała się w ciało, rodzajem Keter, która jest także Malchut świata znajdującego się ponad niższym światem, jak wspomniano powyżej. Chasydyzm, ukazując świt mesjański, objawia przez świętych Beszta i jego uczniów, NBBPS, że nie tylko nie skrywają naczynia duszy najwyższej, która jest w nich, ale że również w nich jako takich objawia się światło. Dlatego też wiele spraw ze świętej księgi Zohar jawi się ]dzięki chasydyzmowi] w większej prostocie. Innymi słowy, pojmowanie światów wyższych przez umysł i wiedzę, czyli poprzez sprowadzenie ich do określeń i wymiarów, „dyspozycji” i ich nazw – przez co dokonuje się ludzkie poznanie – dokonuje się również w chasydyzmie, poprzez nauki kabalistyczne naszych świętych,