214 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]
Ramaka, Ariego i jego uczniów NBBPSŚŻW. Natomiast dodatkowym [elementem] chasydyzmu jest to, o czym wspomnieliśmy wyżej – że święte konfiguracje sefir i ich nazw, które poznajemy w nauce świętych kabalistów, znajdują się nie tylko na Wysokości, ale i w każdym synu Izraela. Co się zaś tyczy świętych wizji i samego objawiania się ich [konfiguracji sefir] w świecie, a szczególnie pośród Izraela, opisanych w Zoharze, [i przez to] jego wielkiej bliskości z Nim, NIBB – to nie tylko ich wymiary i określenia, czyli nie tylko ich rozumową treść poznajemy, ale samą ich istotę, szczególnie podczas studiowania Tory, modlitwy i służby Bożej. I nie tylko umysłem je obejmujemy, ale samą naszą istotą. Czasem niektóre z tych zagadnień widzimy w chasydyzmie wyraźniej – właśnie dzięki objawianiu się chasydzkiemu niektóre zagadnienia z Zoharu stają się prostsze i jaśniejsze. Powiedziano na przykład w świętej księdze Zohar, [komentarz do paraszy] Wa-jikra4844b: ee„I nic ponad to, że Izrael dopełnia wiarę na ziemi. Izrael jest pełnią Imienia Świętego. Kiedy uczynki Izraela są doskonałe, to, jak się zdaje, pełne jest Imię Pańskie. [Kiedy czyny Izraela nie są doskonałe na dole, musi on udać się na wygnanie, a Imię Święte nie jest pełne na górze]. Nauczamy więc – ten wstępuje, a ów zstępuje [to znaczy, powstaje rozdział pomiędzy literami jod he waw a literą he Imienia he waw jod he]. […] Wszystko to dlatego, że Wspólnota Izraela przebywa na wygnaniu. […] Wówczas Święty, NIBB, mówi:ee »Po co przyszedłem? Nie ma tego, którego wzywałem i nikt nie odpowiada«485. I nie ma nikogo, w kim zbudziłby się duch”, KŚC. W [księdze] Mikdasz melech czytamy: „»Izrael dopełnia wiarę na ziemi«. Znaczy to, że przez Izraela objawia się na świecie wiara w Świętego, NIBB. »Izrael jest pełnią Imienia Świętego«. Znaczy to, że przez dobre jego uczynki dopełnia się jedność pomiędzy mężczyzną i kobietą486 […], czyli że dzięki niemu pełne jest Imię he waw jod he”, zobacz tamże. Komentarz ten mówi, że Izrael sprawia [działania], a działania, które sprawia, dokonują się na Wysokości. A przez co sprawia? Przez swe uczynki. „Izrael dopełnia wiarę na ziemi” oznacza, że [Izrael] sprawił odkrycie Jego Boskości, NIBB, w tym świecie. „Izrael jest pełnią Imienia Świętego” znaczy, że przez swoje dobre uczynki powoduje jedność świętych sefir na Wysokości. Tymczasem na drodze objawiania się chasydzkiego te słowa Zoharu niemal nie wymagają wyjaśnienia i komentarza, nawet przy naszej skromnej wiedzy. Oto wyłanianie się sefir zachodzi w Izraelu. Wszystkie wyższe światy wyłoniły się, zostały stworzone, uformowane i uczynione, by na końcu eeobjawić sięee w synu Izraela – [2Bv] dlatego zostały uczynione na podobieństwo człowieka. Święta księga Zohar mówi więc: „Izrael dopełnia wiarę na ziemi”. Po pierwsze dlatego, że objawia Jego Boskość na świecie, jak stwierdza Mikdasz melech. Ale nie tylko – [objawia ją] również w sobie samym! „Izrael jest pełnią Imienia Świętego”, a więc właśnie [objawia] w sobie samym, ponieważ są w nim wszystkie światy, sefiry itp. Również zjednoczenia, które wygłasza oraz intencje nie tylko „sprawiają”