RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 250 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 250


216 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

tego się odnosił. Taka jest droga objawienia z Wysokości i taki sposób objawiania się duszy najwyższej. Zależnie od naczynia/narządu, z którym jest powiązana, tak się też jawi: w uchu493bierze się z niej potencja słyszenia, i niej także bierze się widzenie, kiedy powiązana jest z okiem. I podobnie jest z sefirami: gdy jedna moc Boża objawia się w naczyniu Chesed [Łaski], łaska objawia się przez nie, jeśli w naczyniu Tiferet [Piękno] – objawia się miłosierdzie. A wszystkie [cnoty] są prawdziwe, żywe i święte, jak już mówiliśmy o tym cytując święte księgi. Święty Zohar stanowił początek objawiania się aspektu emanacji, a działo się to jak przy objawianiu się duszy najwyższej. Nawet wymiary, cechy i wszelkie narzędzia poznania umysłowego, do których się ograniczyła i w których się objawia, są naczyniami duszy. Dlatego na wszystkich ścieżkach kabały świętych Bożych serafinów, Ramaka, Ariego itp., święty Zohar jawi się jako święta droga każdego z nich, jako obraz jego świętości – cckabała Ramaka, NBBPS, jest jej świętą podobizną, i kabała Ariego jest jej świętą podobiznącc. Tymczasem na świętej drodze Beszta, NBBPS, to objawienie, że także same naczynia uświęcają się i stają się czyste, sama istota objawienia, brzask mesjański, połączyło się i zjednoczyło z Zoharem, tworząc jedno. Możemy teraz zrozumieć – przy niedostatku naszej wiedzy

– dlaczego nie zaobserwowaliśmy, by święci chasydyzmu nakazywali studiowanie ksiąg kabalistycznych również tym, którzy ich nie rozumieją, choć każda litera w nich jest święta i uświęca tego, kto ją czyta. Czynili tak jednak w wypadku świętego Zoharu: także ci, którzy nie rozumieją, mają czytać Zohar i się uświęcać. ccOto istotą objawiania się Zoharu w chasydyzmie jest stwierdzenie, że także naczynia się uświęcają, tak jak i ten, kto nie rozumiecc. I słusznie można powiedzieć, że w objawieniu kabały, które jest objawieniem emanacji, jak wspomniano powyżej, święty Zohar jest aspektem Keter [objawienia], jak wspomniano powyżej, chasydyzm zaś jest aspektem Malchut – ostatnim w objawieniu mesjańskim. Przezeń objawi się Królestwo Niebieskie. A gdy Malchut [Królestwo] zjednoczy się z Keter [Koroną], to jak wiadomo powstanie Korona Królestwa, jak w wersecie: „Szlachetna żona jest koroną swego męża”494, a mąż jej „doznaje szacunku w bramach”495. Zrozum to i pojmij!

[15] ROZDZIAŁ 5

Określenie „pobożny” [chasid], którym nazywa się tych, którzy kroczą drogą świętego Beszta i jego uczniów, NBBPSŚŻW, nie jest nowe. Już prorocy używają kilkakrotnie tego określenia w odniesieniu do osoby znamienitej, będącej bliżej świętości. Oto przykłady: „zginął człowiek pobożny”496, „Zachowaj duszę moją, bom pobożny!”497, „Wychwala Go zgromadzenie pobożnych […]”498. Nie wiemy jednak dokładnie, co ów