RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 282 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 282


248 Wprowadzenie do chasydyzmu [2]

który Pan uczynił […]”675, [napisano]: „Należy powiedzieć »to«676jako znak dwunastu konfiguracji Imienia he, waw, yod, he677, na które człowiek powinien kierować intencję każdego dnia i w każdej godzinie. Zdaje się, że w istocie owe kombinacje [12]678 uczynił sam Pan!”679 I dalej: „Napisano: »Weselmy się i radujmy się w nim«680, innymi słowy [każde] działanie ma intencję wprowadzania przez nie miłości i bojaźni […]”681, zob. tamże. Wynika stąd, że człowiek nie sprawia wiele samymi intencjami powstającymi w myśli, ale poprzez swoją miłość i bojaźń. Intencje służą nachylaniu naczyń wyższych światów, aby poprzez nie wprowadzić miłość i bojaźń. A ponieważ cała ta świętość jest we wnętrzu człowieka, to może on przemienić w nią również pożądanie, cielesność i każdą rzecz niską i duszę zwierzęcą, która jest w nim. Gdyż źródłem duszy zwierzęcej [synów] Izraela jest oblicze wołu682, [22v] które towarzyszy rydwanowi Bożemu [merkawie]683, jak wiadomo z Raija mehemena, [parasza] Naso 123, i pozostałych świętych ksiąg. Dusza ta uwidacznia się w ciele na tym świecie i w czynach przyziemnych. Kiedy człowiek rozpala światło i duszę najwyższą, objawia się również źródło świętości duszy zwierzęcej i znów powtórnie staje się ona święta. A gdy także jego ciało i skłonności się uświęcają, wówczas również rzeczy tego świata, gdy je spożywa lub pije, zmieniają się w jego ciało i siłę, i stają się naprawdę święte, kiedy służy Panu korzystając z mocy, którą zyskał spożywając je, jak powiedziano w świętych księgach. A wszystko to zależy od rzeczywistej służby, którą pełni, nie ospale i niechętnie, ale energicznie, by wywieść duszę świętą [z więzienia]684, a wówczas i jego dusza zwierzęca, i ten świat staną się święte. Tak powiedziano w [księdze] Bejt Aharon na temat wersetu „odwróć się od zła i czyń dobrze”685: „uciekaj od zła czyniąc dobrze. Przez dobro, które człowiek czyni, i przez służbę Panu, ucieka od zła”686.

Ponieważ wszelkie uświęcanie się świata zależne jest od uświęcenia się człowieka, od tego, jak odmienia na dobre samego siebie wraz ze swoją cielesnością i złymi skłonnościami, skupmy się na tym procesie. Oto mamy nadzieję poprzez naszą książkę oświecić cię, adepcie, w tym właśnie zakresie – byś lepiej pojął, jak można w każdym człowieku, w zależności od jego służby, uświęcać na drodze chasydzkiej także duszę zwierzęcą. Chcemy również i dzisiaj, w naszym pokoleniu, odkryć metodę, jak wyciszyć w sercu rozgwar pożądań. I nie wyłącznie dlatego, że chcemy stać się dobrymi