RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 291 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 291


Wprowadzenie do chasydyzmu [2] 257

Sz[lomo] z K[arlina]729, NBBPSŚW: „Właściwie jest wówczas, gdy człowiek co cztery minuty myśli o pokucie. Temu jednak nie możemy sprostać, a jedynie wypełniać zalecenie świętego Sefer ha-Zohar, parasza Szelach730: »wstał o świcie, wypowiedział kilka błogosławieństw i nałożył tefilin na głowę«”731, KŚC732. W Diwrej hitchazkut733tamże [napisano], co następuje: ff„Nawrócenie, by naprawić światy wyższe nie jest naszym celem. Nawracamy się, by naprawić samego siebie na przyszłość. [...] Poprzez odnowienie możemy przezwyciężyć wszystko [...]. Po co mielibyśmy czekać, aż wszystko zostanie naprawione, [skoro] nie jest to obecnie w naszej mocy ani w zasięgu naszego umysłu? [...] Nawrócenie w naszym przypadku interpretujemy [jako] »Odwróć się od zła i czyń dobrze«734. [...] Zatem ten, kto wydobywa swą świętość, i tak zostanie odsunięty od zła”ff [...]735, zobacz tamże. Jest to szczególnie aktualne teraz, gdy najważniejszą sprawą dotyczącą chasydyzmu, o której powinniśmy rozmawiać i podstawą ksiąg, które ich autorzy powinni spisywać jest raczej otwarcie chasydyzmu niż zagłębianie się w nim. Powinno to także dotyczyć tego, co odkryte w Torze. Jest wprawdzie faktem, że studiujący Torę, gdy już się nią nasyci, zgłębia jej materię u komentatorów, zagląda do Gemary, do komentarzy Rasziego i do głębszych intelektualnych Tosafot, dzięki czemu budzi się w nim chęć, by nadal studiować Torę. Ale czy pomogą te głębokie rozważania młodym, którzy rezygnują ze studiowania Tory, ponieważ nie chcą lub nie mogą podjąć wysiłku i się tym trudzić? I czy zapobiegniemy ich rezygnacji i zachęcimy do oddania się Torze, dodając kolejne pogłębiające dzieła? Jeśli chcemy im pomóc, musimy pisać dla nich księgi otwierające i upowszechniające Torę, które ułatwią im przynajmniej na początku zrozumienie słów Gemary, Rasziego i Tosafot, a wówczas, gdy ich „skosztują i zobaczą, że to jest dobre”736, będą także dokładać starań, trudzić się, a nawet zagłębiać się w nie. Podobnie teraz w chasydyzmie musimy dostosowywać się do potrzeb naszego pokolenia. Cóż nam bowiem po słowach głębokich, tajemnicach świata pobożności, skoro [młodzi] ich nie pojmą – a jeśli [nawet] pojmą, ich pojmowanie pozostanie tylko pojmowaniem rozumowym i nie podejmą wysiłku, by się uświęcić i stać się chasydami całym swym jestestwem.

Ponadto, aby upowszechniać, należy teraz zając się zarówno nauczaniem, jak i pisaniem, gdyż powiedzieli mędrcy błp. w Midrasz raba do Pieśni nad pieśniami, rozdział drugi: „Rzekł rabi Icchak: »Kiedyś Tora stanowiła podstawowe prawo737i byli