RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma rabina Kalonimusa Kalmana Szapiry

strona 44 z 380

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 44


10 Podręcznik adepta [1]

szczerej służby, [o tym,] że w obojętności i oschłości duszy nie można pokonać złego popędu i jego cielesnych żądz, natomiast gdy „człowiek zaczyna przewyższać swe nikczemności”54z odkrytą duszą, może pokonać samego siebie55. A o potrzebie służby wznioślejszej, aby za [jej] pomocą wznieść się w drogach [ku] Jego świętości, poprzez pobożność zbliżyć się do Pana, ledwie symbolicznie wspomnieliśmy. Ponadto mówiliśmy bardziej ogólnie, tylko o potrzebie pobudzenia i jak bardzo jest ono konieczne, jednak o sposobach i środkach, jak i czym można zostać pobudzonym, tylko zdawkowo tam wspomnieliśmy. A ponieważ teraz [mówimy] szczególnie o obowiązku adeptów, niechaj zmiłuje się nad nami Pan, pragniemy jak najlepiej rozszerzyć wszystkie te [kwestie] – jakimi sposobami i środkami pobożności posługiwać się będziemy w szczerej służbie, za pomocą której człowiek może przejąć wodze rządów nad sobą. A jak człowiek, który panuje przynajmniej nad swoją własnością [i nad swoją naturą], z Bożą pomocą, NIBB, będzie panował [nad sobą] jeśli tylko zechce, a także jak wzniesiemy się śladem dróg Jego świętości, drogą najwyższej pobożności, która jest drogą proroków, każdy zgodnie ze swym stanem? W tym celu zmuszeni jesteśmy wyjaśnić, czym jest rozpalenie, oraz różnicę między nim a poruszeniem, i jak wielka jest ich siła sprawcza, a w szczególności [siła] odkrywania duszy.

Powiedziane jest w Gemarze56: „Do kogo kierował Dawid pięć [wersów psalmu]

»Uwielbiaj duszo moja«57, jeśli nie do Świętego Błogosławionego i do duszy najwyższej, [...]58, i tak jak Święty Błogosławiony widzi, ale nie jest widoczny, tak i dusza najwyższa widzi, ale sama nie jest widoczna [...]”59, zob. tamże. Wiadomo, że Gemara porównuje duszę najwyższą do Świętego Błogosławionego w tych pięciu aspektach, jednak również w nich wielki jest dystans między duszą najwyższą a Świętym Błogosławionym, a różnica podstawowa jest taka, że dusza60zawarta jest w ciele, nim otoczona i działają na nią jego doświadczenia, inaczej zaś On, NIBB, który nie jest otoczony ograniczeniami świata, świat Go nie otacza a przeciwnie, On otacza świat, a także świat na Niego nie wpływa, ani niczego doń nie dodaje, tylko On działa na świat, jak wiadomo ze świętego Zoharu, parasza Pinchas61, cci pozostałych świętych ksiągcc. Dlatego też, kiedy chcemy mówić o ukryciu duszy i o jej właściwości, która w niej jest, a której nie widać, a także o jej objawieniu w tym, w czym się objawia, i wyjaśnić je względem ukrycia i objawienia Świętego Błogosławionego, należy wiedzieć i stwierdzić stanowczo z góry, że nie wszystkie słowa wypowiedziane na temat duszy dotyczą Boże uchowaj także tego,