RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Pisma Chaskiela Wilczyńskiego

strona 422 z 470

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 422


nie miał prawa obrania sobie sposobu do życia, winien był służyć. Każdy zaś bez
zatrudnienia zostający jako włóczęga zagranicę był wypędzony.
3) Zachęca się Żydów przez premie do rolnictwa i przemysłu miejskiego, szczególniej do tych, w których dotychczas nie byli czynni.
4) Ponieważ uważał, że jest rzeczą najszkodliwszą zostawić Żydów, t[ak] b[ardzo]
wyrafinowanych w sztuce oszustwa, na karczmach pomiędzy prostotą158 wiejską, gdzie mieli codzienną sposobność korzystania z wieśniaka, niemającego innych zasad życia nad skłonnością i zarażania obyczajów jego, ułatwiając mu b[…]b środkami dogadzanie tymże skłonnościom swoim, ułożył [44]{231}159 plan przeniesienia wszystkich Żydów do miast. W uzupełnieniu tego, gdzie względy na prawo pruskie nie tamowały kroków jego, a b[…]b w dobrach narodowych tamże natychmiast ich odsunął od propinacji i szynków, kładąc wszystkim b[…]b naród kondycję w kontraktach, aby pod surowymi karami nie ważyli się subarendować Żydom propinacji, a tym mniej160 przyjmowania ich na szynkarzy. Gdzie zaś tak samo b[…]b bez oburzenia umysłów, na zamiary nieuważających postępować nie mógł krokami, tam lub b[…]b, jednak ku temu samemu rzeczy zbliżał celowi.
Ustanowił, iż konsensy karczmowskie służą tylko tym Żydom, którzy w 1802
r[oku] już 20 lat trudnią się tym i nie mają innego sposobu do życia, a nowe jedynie
starszym synom tychże, którzy w 1802 [roku] mieli już prawo 20 lat, wolno będzie
szynkować w karczmach obywatel[skich], jeżeli nie mają innego sposobu do życia.
W ten sposób po pewnym lat przeciągu nie znajdowałoby się Żydów przy propinacji i w karczmach na wsi uprzywilejowanych, a obywatele, przyzwyczaiwszy się pomału do obejścia się bez nich i widząc dobre tego skutki pomiędzy swymi włościanami, nie sarkaliby na brak takowych. Celem przeniesienia ich ze wsi do miasta, to nie pozwolenie przenosić się ze wsi do wsi ani z miasta do wsi, a gdy przez to wzrosłaby liczba Żydów w miastach, to dla większej kontroli polic[yjnej] nad nimi były wyznaczone dla nich po miastach rewiry, aby policja mogła mieć łatwiejsze oko nad nimi.
5) Za również szkodliwy i niebezpieczny dla społeczności trzymał rząd pierwej [?]
b[…]b zwyczaj uboższych Żydów trudniących się handlem, bieganie od wsi do wsi
z nikczemnymi towarami swymi. Postanowił przeto żadnymi do podobnego życia sposobu nie wydawać konsensu i jedynie tym do lat 5, najwięcej161 10 takowy przedłużyć, którzy podczas okupacji innego nie mieli [45]{232}162 zarobku, z warunkiem jednak, aby przez ten czas (5–10 lat) nauczyli się innego sposobu zarobkowania.
Tymi środkami b[…]b rząd pruski podnieść bb[…]bb Żydów tutejszych na wyższy
szczebel i uczynić ich w tow[arzystwie] ludzkim mniej163 szkodliwymi. Ku zatamowaniu zaś zbytecznego się rozmnażania następ[ujące] uczynił urządzenie:
6) Żaden Żyd nie był w kraju protegowanym, który nie dowiódł, iż już przed okupacją był w nim zamieszkały.



158 Tu: ludźmi prostymi, czyli niewykształconymi, niewychowanymi.
159 Na tekście notatek napis (rkps ChW*, zielona kredka): „Ks[ięstwo] Warsz[awskie]”.
160 W oryg. <.
161 W oryg. naj>.
162 Na tekście notatek napis (rkps ChW*, zielona kredka): „Ks[ięstwo] Warsz[awskie]”.
163 W oryg. <.