Społecznej (dawniej ŻSS – Komisja Koordynacyjna) jako podstawowa komórka społecznej instytucji samopomocowej. Żydowska Opieka Społeczna nadała komitetom domowym pewną konstytucję, zakreśliła ich cele, obowiązki oraz ramy działalności w kierunku realizacji zadań opieki społecznej o charakterze charytatywnym i podporządkowała je z tej racji funkcjonalnie i organizacyjnie właściwym Dzielnicom Żydowskiej Opieki Społecznej.
Tak powstałe, jako konieczność obecnej doby wojennej, komitety domowe, od początku swego istnienia (1939 r.) po dzień dzisiejszy czynne są jako zasadnicze komórki organizacyjne Żydowskiej Opieki Społecznej, stanowiąc w ten sposób część składową Żydowskiej Samopomocy Społecznej – Komitetu Opiekuńczego Miejskiego, która w myśl zatwierdzonego przez władze statutu (par. 1 i 3) powołana jest do wykonywania opieki społecznej oraz zadań samopomocy społecznej w jak najszerszym zakresie.
Toteż z natury rzeczy komitety domowe winny funkcjonalnie i organizacyjnie podlegać Żydowskiej Opiece Społecznej.
Tak przyjęta zasada w statucie praw i obowiązków komitetów domowych nie koliduje bynajmniej z ogólnym stanem rzeczy, że wszystkie instytucje, a zatem i agendy stanowiące część składową tych instytucji, istniejące na terenie Dzielnicy Żydowskiej w Warszawie, implicite podlegają nadzorowi Przewodniczącego Rady Żydowskiej.
Ad punkt 2
Podtrzymujemy w całej rozciągłości sformułowany w naszym projekcie punkt 3, a mianowicie:
a) W zakresie współpracy z Radą Żydowską komitety domowe winny okazywać wydatną pomoc poszczególnym organom tejże przy wykonywaniu zadań poruczonych przez Radę Żydowską (formuła RŻ: okazywanie pomocy przy wykonywaniu zarządzeń itd. Przewodniczącego Rady Żydowskiej).
Uzasadnienie: Cały szereg agend RŻ, jak Wydział Zdrowia, Służba Porządkowa itp., nakłada często różne obowiązki na komitety domowe i domaga się ich współpracy i pomocy przy realizowaniu różnych zleceń. Obowiązek udzielania pomocy przez KD dotyczy wobec tego nie tylko zarządzeń Przewodniczącego RŻ, ale poszczególnych agend RŻ, występujących samodzielnie;
b) passus „a uzgodnionych uprzednio z ŻOS”. Jeśli stajemy na stanowisku, że komitety domowe są komórkami dobrowolnej pracy społecznej, podlegającymi funkcjonalnie i organizacyjnie Żydowskiej Opiece Społecznej – jest rzeczą bezsporną, że wszelkie wezwania komitetów domowych do wykonywania różnych funkcji i zleceń przez różne organy RŻ winny być uzgodnione z instytucją, której KD są organizacyjnie i merytorycznie podporządkowane.
Ad punkt 3
W kontrprojekcie wyeliminowany jest nasz punkt IIf: [4] Na KD ciążą zadania i obowiązki „udzielania pomocy sąsiednim gorzej sytuowanym domom”.
Uzasadnienie:
Zasada, że żaden dom nie może uważać się za jednostkę oderwaną od całości społeczeństwa, jego trosk i potrzeb, wpajana jest przez nas już od dwóch lat komitetom domowym i ogółowi lokatorów. Zasada ta jest zresztą zaakceptowana i w kontrprojekcie RŻ w pkt III 1a, b, d. Jeśli wymagamy od przeciętnego obywatela, by się nie zasklepiał w swym własnym, a udzielał pomocy innym domom, da się to najłatwiej zrealizować