RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Kazania rabina Kalonimusa Kalmana Sz...

strona 194 z 394

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 194


152 [Parasza] Chukat, [5.07.1941] [55]



To świadczy o tym, że celem czapalaniac świecznika był w istocie lud Izraela, „cel” zaś
oznacza „oblicze”447, czyli przeciwieństwo „tylnej strony”, jak dobrze wiadomo(8); toteż
Aaron, czapalając świecznik,c sprawiał, że płomień wzbijał się nie tylko ku górze, a więc
cAaronc oświecał nie tylko Niebiosa podczas swej służby, lecz także: „z przedniej strony
świecznika”, co znaczy, że zapewniał światło również ludowi Izraela.


55. [Parasza] Chukat, 10 tamuz448 c5.07.1941c


„cMieszkaliśmy w Egipcie przez długi czas,c lecz Egipcjanie gnębili nas i naszych ojców.
Wołaliśmy więc do Pana, a On wysłuchał naszego głosu ci zesłał anioła, a ten wyprowadził
nas z Egiptuc”(1). Otóż w Misznie Pirkej cAwotc, rozdz. 1, miszna 3, jest powiedziane:
„Nie bądźcie jak niewolnicy, którzy służą panu po to, by otrzymać nagrodę, lecz
itd. cbądźcie jak niewolnicy, którzy służą panuc nie po to, by otrzymać nagrodę, ci niechaj
bojaźń Niebios będzie z wamic”449. Na pozór zdawać by się mogło, iż jedynie najwięksi
spośród sprawiedliwych potrafi ą zdobyć się na to, by odrzucić precz wszelką
chęć otrzymywania dobrodziejstw zarówno na tym świecie, jak i w ogrodzie Edenu450,
by służyć Panu jedynie dla Niego samego, a nie dla spodziewanej nagrody. Co się zaś
tyczy zwykłego człowieka, to któż powie, że nie pragnie dobrodziejstw ani na tym
świecie, ani w ogrodzie Edenuc?c I zaiste nieprawdopodobne jest to, by nie nachodził
go czasem lęk przed karą, ze strachu więc powstrzymuje się od grzechu lub zamiaru
cpopełnieniac grzechu, i tak samo niemożliwe jest, by nie poczuł czasem pragnienia czy
zapału, by pilniej przyłożyć się do cstudiowaniac Tory i cwypełniania Bożychc przykazań,
ażeby przez to zasłużyć na cżyciec w przyszłym świecie. Otóż u Rasziego w traktacie
Awoda zara 19 jest objaśnienie(2): „»Nie po to, by otrzymać nagrodę« – niechaj serce
twe będzie z Nim, jakby chciało powiedzieć: Choćbym na koniec nie miał otrzymać
cżadnejc nagrody, miłuję swego Stwórcę i pragnę Jego przykazań”, na tym kończy się
święty cytat(3); zgodnie z tym objaśnieniem zatem, każdy Żyd, który ogólnie służy Panu,
pełni swą służbę nie dla spodziewanej nagrody, bo nawet jeśli pragnie, by Pan wyświadczył
mu dobro, to jednak nie służy Mu tylko pod tym warunkiem, uchowaj Boże,



(8) Zob. Szneur Zalman z Ladów, Tanja. Likutej amarim, rozdz. 22: „cSłowoc »oblicze« oznacza
jego najwyższą wewnętrzną wolę i prawdziwe pragnienie itd.” Zob. inne ujęcie w: Abraham Chaim
ze Złoczowa, Orach le-chajim, parasza Be-haalotcha, gdzie wyjaśniono, że wzniosłe dusze znajdą
się twarzą w twarz ze świecznikiem, który symbolizuje ni mniej, ni więcej Szechinę.
(1) Lb 20,15–16.
(2) W poprzednich edycjach: mefaresz c„objaśnia”c zamiast meforasz c„jest objaśnione”c.
(3) Raszi do TB Awoda zara 19a.
447 W terminologii kabały.
448 W rękopisie Autor zanotował datę. Odpowiada ona rocznicy śmierci rebecyn Rachel Chai
Miriam Szapiro, która zmarła 10 tamuz 5697 (1937).
449 Miszna, Pirkej Awot 1, 3.
450 Hebr. Gan Eden – raj.
55.