RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Kazania rabina Kalonimusa Kalmana Sz...

strona 293 z 394

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 293


[Parasza] Miszpatim-Szekalim, [14.02.1942] [77] 251


przyczynia się do objawienia głosu Pana i Jego płaczu, lecz także powoduje złagodzenie751
cierpień i wyroków, po prostu w nagrodę cza przestrzeganie jej nakazówc, wszak
otrzymaliśmy obietnicę: „Jeżeli będziecie postępować według moich ustaw c…c to dam
wam deszcze w ejegoe752 czasie właściwym itd.”(32)753. Otóż poza tym w świętych księgach
jest powiedziane, że każdy grzech nie tylko za karę sprowadza cna grzesznikac
wyrok, clecz jest nieodłącznie z wyrokiem związanyc, tak samo jak Tora i przykazania
Boże, które nie tylko w nagrodę sprowadzają dobro, lecz cściśle wiążą sięc z samą jej
istotą. Na przykład w cdzielec Szaarej ora napisano, że ten, kto potrafi skupić się na
intencjach754 cswejc modlitwy jest jak ktoś, kto dzierży w ręku klucze do bram nieba,
skoro bowiem sprowadzanie cprzypływu z Niebiosc i objawienie dokonują się poprzez
litery i Imiona cBożec, ten, kto umie je ze sobą zestawiać, jest w stanie naprawić kanały
i przywrócić napływ obfi tości(33). Podobnie jak w przypadku całej Tory i przykazań
Bożych dobro spływa nie tylko w nagrodę, lecz również samoistnie, tak samo jest
z tym: oprócz czapewnieniac nagrody Tora sprawia także i to, że wszystkie głosy jednoczy
w jeden głos, będący głosem Tory. Otóż w midraszu powiedziano, że podczas
dawania csynom Izraelac Tory głos Pana niósł się od krańca świata do krańca(34). I jest
też powiedziane w midraszu, że synowie Izraela słyszeli Jego głos, niechaj będzie błogosławiony,
ze wszystkich stron świata, ze wschodu, z zachodu itd.(35) Oprócz prostego
znaczenia wskazuje nam to cna fakt,c iż o świecie fi zycznym(36) nie powinniśmy myśleć
jako o czymś oddalonym od Tory i jej przeciwstawnym, gdyż tak nie jest: z każdego
zakątka świata da się usłyszeć głos Tory, albowiem świat też został stworzony przez
słowo Boże, a Jego słowa, niechaj będzie błogosławiony, stanowią samą istotę świata(37),



(32) Kpł 26,3–4.
(33) Josef Gikatilla, Szaarej ora, Wstęp: „Niechaj człowiek stara się ze wszystkich sił, aby studiując
Torę, pojąć intencję każdego Imienia spośród owych świętych Imion wymienionych w Torze […]
i pozna człowiek i zrozumie, że każde Imię spośród wszystkich tych Imion stanowi jakby klucze
do absolutnie każdej rzeczy, jakiej człowiekowi potrzeba we cwszystkichc sprawach na świecie
[...] a gdy pozna znaczenie każdego Imienia spośród owych imion […] znajdzie się blisko Boga,
a modlitwa jego zostanie przyjęta, i o tym właśnie powiedziano: »Wywyższę go, bo zna Imię Moje.
Wzywać Mnie będzie, a Ja go wysłucham« (Ps 91,14–15)”.
(34) Szir ha-szirim raba 1, 13.
(35) Dewarim raba, parasza Nicawim 5 (wyd. cSz.c Liebermanna, s. 117): „W czasie gdy Izraelici
stali na górze Synaj, aby otrzymać Torę, usłyszeli głos z północy i głos z południa, i głos z zachodu,
i głos ze wschodu, głos z góry i głos z dołu, jak jest powiedziane: »Z nieba dał ci słyszeć swój głos«
(Pwt 4,36)”. Zob. też Szemot raba 5, 19.
(36) W poprzednich edycjach: ha-giszmi c„fi zyczny”, „materialny”c.
(37) Zob. Szneur Zalman z Ladów, Tanja, Szaar ha-jichud we-ha-emuna, rozdz. 1: „dOto jest napisane:
»Panie, słowo Twoje trwa na wieki, osadzone w Niebiosach«d (Ps 119,89), co błp. Beszt
objaśnił w ten sposób, że Twoje słowa, które wypowiedziałeś: »Niech powstanie sklepienie pośród
751 Hebr. le-hamtik, dosł. „osłodzić”.
752 Pomyłkowo użyta forma w lp.
753 Cały ustęp Kpł 26,3–4: „Jeżeli będziecie postępować według moich ustaw i przestrzegać moich
przykazań i je wykonywać, to dam wam deszcze w swoim czasie właściwym, a ziemia dawać
będzie swój plon i drzewo polne swój owoc”.
754 Hebr. kawanot.