[Parasza] Miszpatim-Szekalim, [14.02.1942] [77] 253
błogosławiony, cwypowiedzianec podczas aktu stworzenia świata, jak i Jego słowo, niechaj
będzie błogosławiony, cwypowiedzianec podczas cobjawieniac Tory są w istocie
jednym, które emanując w dół755, rozszczepiło się na dwa przejawy mowy: dla tego
świata słowa cBogac są przykazaniami oraz nakazami powołującymi go do istnienia, tak
by zawsze toczył się wedle swych cnaturalnychc praw, cżebyc słońce świeciło w dzień,
a księżyc w nocy itd., dla ludu Izraela zaś są Torą i przykazaniami Bożymi, aby je(45)
wypełniał poprzez ten świat, a gdy wznosimy się na wyższy poziom, cwidzimy, żec
wszystkich Dziesięcioro Przykazań zostało wypowiedzianych w jednym akcie mowy,
i że również dziesięć wypowiedzeń cBoga podczas aktu stworzenia światac wywodzi
się z jednego wypowiedzenia, i że w pierwszym dniu wszystko już było stworzone, jak
objaśnia Raszi w paraszy Be-reszit(46). A gdy wzniesiemy się jeszcze wyżej, cwidzimy,c
że zarówno jedne, jak i drugie, ctj.c dziesięć wypowiedzeń cpodczas stworzenia światac
oraz Dziesięcioro Przykazań są jednym cBoskimc głosem. Albowiem On i Jego słowo są
jednym, i tak samo jako On, niechaj będzie błogosławiony, jest Jeden, tak też wszystkie
Jego słowa, niechaj będzie błogosławiony, są jednym. Człowiek zaś, który wzniósł się
cna wyższy poziom duchowyc i w pełni zjednoczył z głosem Pana w Torze, z całego
świata słyszy głos Tory, ze świergotu ptactwa i z porykiwania(47) bydła, z głosów i gwaru
ludzi, ze wszystkiego słyszy głos Pana, który jest w Torze. Podczas otrzymania Tory
cna Synajuc napisane zostało: „ddonośnym głosem i nie dodałd”(48)756, i objaśnione(49)
przez Rasziego: „i nie ustał”(50), albowiem ten głos trwa nieustannie i zewsząd da się
słyszeć, toteż wszelkie zło zostaje wywyższone do rangi dobra, a wszystkie złe słowa
i złe nauki wypowiadane o Żydach przez wrogów Izraela757, wszystko to przemienia się
w głos Tory, albowiem nawet one istnieją na tym świecie, czerpiąc żywotność z głosu
Pana w Torze, który rozszczepił się na złe słowa. cOznacza to,c najprościej mówiąc, że
czawartec w Torze napomnienia przybrały fi zyczną postać do tego stopnia, że ten czy ów
wróg Izraela rzeczywiście wypowiada cżądanie,c aby fi zycznie znęcać się nad Żydami
i zadawać im ból, uchowaj Boże. Ale kiedy wszystko jednoczymy z Torą, wszystkie
śmiertelników nie jest taka jak natura Świętego Błogosławionego, natura śmiertelników bowiem
nie pozwala im na to, by wypowiedzieć dwa słowa jednocześnie, natomiast Ten, który przemówił
i powstał świat, wypowiedział Dziesięcioro Przykazań w jednym akcie mowy, jak jest napisane:
»Jeden raz przemówił Bóg« (Ps 62,12), »A Pan mówił wszystkie te słowa i rzekł« (Wj 20,1)”.
(45) W poprzednich edycjach: otam c„je”c, w r.m., zamiast otan c„je”c, w r.ż.
(46) Raszi, Rdz 2,4: „»Takie były dzieje nieba i ziemi podczas ich stworzenia, w dniu, kiedy Pan
Bóg uczynił ziemię i niebo« – to cię poucza, że wszystkie one zostały stworzone pierwszego dnia”.
(47) W poprzednich edycjach: u-mi-geijot c„i z ryku”c zamiast u-mi-gwaot c„i z porykiwania”c.
(48) Pwt 5,18.
(49) W poprzednich edycjach: u-mefaresz c„i objaśnia”c.
(50) Raszi, tamże: „»I nie dodał« – tłumaczy się [jako:] i nie ustał, albowiem głos Jego jest potężny
i istnieje na wieki”.
755 Tj. w procesie hisztalszelut (przeobrażenia, metamorfozy, stopniowego i złożonego procesu
materializacji).
756 Cały werset Pwt 5,18: „Słowa te wypowiedział Pan na górze donośnym głosem do całego
waszego zgromadzenia spośród ognia, chmury i mgły, a nic nie dodał. Spisał zaś je na dwu kamiennych
tablicach, które mi dał”.
757 Hebr. sonej Israel.