[Szabat Chazon], [18.07.1942] [85] 305
lecz tak jak inni tanaici i amoraici opowiadać o ogromie męczarni w czasie bólów
porodowych Mesjasza, rozbudowywali więc copowieści rabinówc, mówiąc: Jakkolwiek
tyle wiemy i tyle opowiadamy własnymi słowami o tych nieszczęściach, nie jesteśmy
w stanie wyobrazić sobie, jakie będą one naprawdę, albowiem wiedza i mówienie
o cierpieniach w niczym nie przypominają ich oglądania, bycia ich świadkiem, toteż
chociaż wiem o nich, nie chcę ich oglądać: arcNiechajc Mesjasz przybędzie, clecz niechajc
ja go nie ujrzęar. I takie jest znaczenie słów cBoga skierowanych do Mojżesza:c „Napatrzyłem
się na niedolę(14) ludu mojego w Egipcie itd. ci słyszałem krzyk ich z powodu
naganiaczy jego;c znam cierpienia jego”(15), cco do którychc na najprostszym poziomie
rozumienia można zapytać: Dlaczego jest napisane: „wiem”, skoro już wcześniej zostało
napisane: „napatrzyłem się”. Otóż ojciec wie, że ze zoperowania wyniknie wielki pożytek
dla jego syna, lecz mimo to nie jest w stanie ustać i przypatrywać się dokonywanej
na nim operacji, cbo,c jak wspomniano powyżej, wiedza o cierpieniach cw niczymc nie
jest podobna do ich oglądania(16), więc nawet jeśli coperacjac okaże się dobra dla syna,
to jednak ojciec nie jest w stanie na to patrzeć, i na nic zda się wówczas jego wiedza,
że cdzieje sięc to dla dobra csynac, on bowiem odczuwa jedynie ból swego syna. Oto
niewola918 w Egipcie, a także wszystkie inne wygnania i cierpienia, były dla dobra
ludu Izraela, dlatego Bóg powiedział: „Napatrzyłem się itd. cna niedolę ludu mojegoc”,
cco znaczy:c Ponieważ widziałem na własne oczy, znam tylko jego ból, cnie pamiętamc
o pożytku płynącym z jego bólu, cznamc jedynie ból, który oni odczuwają, i dlatego
cBóg rzekł do Mojżesza:c „cPrzeto terazc idź! Posyłam cię itd. cdo faraona.c Wyprowadź
lud mój, csynów izraelskich, z Egiptuc”(17). Szabat Widzenia Izajasza jest ze wszystkich
najcięższy, cstraszną rzeczą jestc też oglądanie nieszczęść, i dlatego czytamy tę haftarę
w tygodniu, w którym przypada Tisza be-Aw, a szabat określany jest od jej nazwy(18)
mianem Szabat Chazon. Jednakże w Niebiosach także widzą już cierpienia Izraela, dlatego
cBóg powiada:c „znam cierpienia jego”, cto znaczyc jego ból, a nie pożytek, jaki
z niego wyniknie. I dzięki temu szykują zbawienie, w znaczeniu: „Otwórz oczy i spójrz
cna nasze spustoszenia i na miasto, które jest nazwane twoim imieniem!c”(19). A zatem
haftara ta rozpoczyna się od najcięższego z widzeń, a kończy się zbawieniem: „Syjon
będzie odkupiony przez sąd, a ci, którzy się w nim nawrócą, przez sprawiedliwość”(20).
(14) W drugiej edycji: et oni c„biedę”c, zgodnie z tekstem wersetu biblijnego.
(15) Wj 3,7.
(16) W poprzednich edycjach: mi-li-r’ot c„do oglądania”c.
(17) Wj 3,10.
(18) W poprzednich edycjach: szmah c„jej nazwa”c.
(19) Dn 9,18. Ten werset jest recytowany w trakcie modlitwy Nefi lat apajim, odmawianej w poniedziałki
i czwartki podczas modłów porannych.
(20) Iz 1,27.
918 Hebr. galut.