Źródło: "Wochnszrift far literatur, kunst un kultur" 1933, nr 28, s. 2
Słowa kluczowe: sztuka
Opis: Grafika artystki żydowskiej funkcjonującej w literaturze przedmiotu jako Róża (Rachela) Berger (Bergerówna). Na łamach "Wochnszrift" funkcjonowała natomiast jako Rywka Berger.
Jej prace znane są dotychczas jedynie z reprodukcji, a biografia słabo zbadana. Pochodziła z ubogiej rodziny robotniczej z Lublina. Według Jerzego Malinowskiego studiowała od 1914 roku w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczyła się również w krakowskiej filii Wolnej Szkoły Malarstwa im. Ludwiki Mehofferowej. Debiutowała w kwietniu 1918 r. na Wystawie Wiosennej, otwierającej życie artystyczne międzywojennej Łodzi zorganizowanej przez Stowarzyszenie Artystów i Zwolenników Sztuk Pięknych, mające skupiać przedstawicieli trzech narodów zamieszkujących miasto. Zarówno na wystawie, jak i w mającym krótki żywot Stowarzyszeniu - dominowali artyści żydowscy. Mimo to na scenie żydowskiej Berger nie była dobrze znana. W latach 30. mieszkała w Lublinie, gdzie pracowała jako nauczycielka rysunku w szkole żydowskiej im. I.L. Pereca.
Berger tworzyła drzeworyty i linoryty przede wszystkim o tematyce społecznej oraz żydowskiej. Wśród jej prac znajdujemy też ilustracje do literatury jidysz (m.in. tekstów I.L. Pereca, Szolem-Alejchema, Awroma Rejzena). W jej grafikach, wg Jerzego Malinowskiego, można dostrzec związki z ekspresjonizmem. Wśród jej prac znajdują się również oleje. Brała udział w wystawach sztuki żydowskiej, publikowała również na łamach "Wochnszrift far literatur, kunst un kultur", "Folkscajtung" czy "Robotnika" czy "Opinii".
Jako, że spuścizna artystki - o ile wiadomo - nie zachowała się, część z prac z tej kolekcji może być dotychczas nieznana historykom sztuki. Nie są to wszystkie prace artystki opublikowane na łamach "Wochnszrift", kolekcja CBJ nie zawiera wszystkich numerów pisma.
Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz,wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej.