Tytuł:Di szprachn-kursn fun "folks-uniwerzitet" baj der "Kultur-lige"
Sygnatura: ks40
Źródło: "Wochnszrift far literatur, kunst un kultur" 1931, nr 3, s. 6
Słowa kluczowe: życie społeczne
Autor: Lipman Comber
Opis: Artykuł stanowi analizę ankiet przeprowadzonych wśród słuchaczy kursów językowych Uniwersytetu Ludowego przy Kultur-Lidze. Prowadzono kursy języków (wg popularności): francuskiego (36,5%), polskiego (27,4%), angielskiego (14,4%), niemieckiego (12,3%) i jidysz (9,4%). Kursantów pytano o płeć, wiek, zawód (sprawdzano też korelację między wykonywanym zawodem a uczonym językiem), wykształcenie i znajomość j. obcych, członkostwo w organizacjach i zainteresowanie życiem społeczno-politycznym, frekwencję. Artykuł podaje szczegółowe dane, w podsumowaniu wyników kreśli profil studenta: w 90% to robotnicy, mężczyźni w wielu 19-24 l., niemal połowa nie ma formalnego wykształcenia, 20% jest zaangażowana w działalność społeczną. Interesująco wypadają wyniki ankiety pod względem genderowym. Kobiet uczy się na kursach UL zdecydowanie mniej, przewagę wyraźną uzyskują tylko na kursach jidysz (65%), co autor artykułu tłumaczy tym, że nie kobiety nie musiały uczęszczać do chederu i nie znają języka. Wydaje się, że jeśli chodzi o ten aspekt ankiety - wymaga ona świeżego spojrzenia za pomocą współczesnych narzędzi analizy socjologicznej osadzonej w kontekście najnowszych badań o społeczności żydowskiej w międzywojniu.
Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz,wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej.
strona
Możesz przejść do szukanej strony wpisując jej numer i klikając 'Enter'