RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Tereny wcielone do Rzeszy: Kraj Warty

strona 49 z 308

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Jüdischer Ordnungsdienst (Żydowska Służba Porządkowa).
(żyd.) Ostatnie pieniądze.
W Gostyninie getto utworzono w styczniu 1941 r., zlikwidowano w sierpniu 1942 r. Mieściło się między ulicami: Płocką, Buczka, Wojska Polskiego i Bagnistą. W getcie przebywała ludność żydowska z…
Nauka o celu i szczęściu człowieka.

Zobacz oryginałpokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 49


24 Rejencja Inowrocław (Regierungsbezirk Hohensalza) [4]

dienstu48 policjanta I. Natana, jak odmawiał otworzenia bramy furze z kilkoma ubogimi rodzinami (które jechały na koszt Gminy) i domagał się natarczywym głosem: Letztgeld, letztgeld!49 Inaczej nie otwieram.

ARG I 684 (Ring. I/789)
Opis: oryg. (rkps – FLIG*, atrament, 224x354 mm, uszkodzenia i ubytki tekstu, tekst miejscami nieczytelny), odpis (mps, 208x296 mm, uszkodzenia i ubytki tekstu), j. pol., k. 24, s. 28.
Na s. 1 inf. H.W. (atrament): „Fligar”.
Druk: „Biuletyn ŻIH” 1986, nr 137–138, s. 174–181 (fragment). Edycja na podstawie zachowanych egzemplarzy dokumentu.


POWIAT GOSTYNIN

GOSTYNIN

4.

Po 04.1941, Warszawa – getto. N.N., Relacja pt. „Gostynin”. Los ludności żydowskiej od wkroczenia Niemców do utworzenia getta

[1] Gostynin50

„Historia szczęśliwych ludów zamyka się w dwóch wierszach i nie ma nic literackiego”

Balzac, „Córka Ewy”

Można by tu wysunąć pewne obiekcje i wątpliwości odnośnie tego, czy powyższy aforyzm został tu użyty á propos. Czyż gostyniniaków można uważać za szczęśliwych z tej racji jedynie, że mniej ucierpieli niż reszta żydostwa? Sądzę, że tak. Nie chcę wdawać się tu w roztrząsanie problematów z zakresu eudajmonologii51, dlatego też zaznaczę tylko, iż wychodzę z założenia, że uniknięcie (nawet częściowe) nieszczęścia jest także szczęściem.

Fakt, że Gostynin (miasto powiatowe a[…]a mieszkańców, w tym 300 rodzin żydowskich a[…]a [)] „w czepku się rodził”, nie może zdaje się ulegać żadnym