RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Tereny wcielone do Rzeszy: Okręg Rze...

strona 269 z 308

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 269


Prowincja śląsk (Górny Śląsk Wschodni) (Provinz Schlesien – Ost-Oberschlesien) [48]

c) [4] staranie się o zwiększenie racji żywieniowych i gdzie to możliwe, dostosowanie ich do racji żywieniowych pozostałej ludności,

d) zdobywanie odpowiednich przydziałów żywieniowych na rzecz kuchni utrzymywanych przez rady starszych,

e) rozdzielanie kontyngentowanych i niekontyngentowanych produktów

żywnościowych między poszczególne gminy okręgu. Wydział spełnia swoje zadania poprzez:

a) gromadzenie materiału informacyjnego z całego okręgu, b) ankiety i sprawozdania,

c) spotkania z radami starszych,

d) interwencje u władz w sprawach dotyczących poprawy sytuacji żywieniowej ludności żydowskiej,

e) rozdzielanie kontyngentowanych i niekontyngentowanych produktów żywnościowych wśród ludności żydowskiej wyłącznie przez rady starszych,

f) nawiązywanie stosunków gospodarczych z prywatnymi dostawcami w celu zakupu artykułów niekontyngentowanych,

g) kontrolę nad gminnymi komisjami aprowizacyjnymi sprawowaną przez wydelegowanych kontrolerów.

Wydział powołał do życia duży żydowski punkt dystrybucji dla wszystkich gmin Ost-Oberschlesien.

5. Wydział Szkolnictwa

a) organizacja szkolnictwa w gminach podległych Centrali.

W pierwszej kolejności należy ponownie otworzyć szkoły podstawowe, a następnie szkoły zawodowe. Wydział planuje także stworzenie kursów dla dorosłych. Kursy miałyby służyć zmianie struktury społeczności żydowskiej. Wydział troszczy się także o szkolenie gospodyń domowych, pielęgniarek, higienistek, pracowników rolnych i budowniczych dróg.

Przy radach starszych istniejących w poszczególnych gminach zostały utworzone komisje ds. szkolnictwa. Kierownik osobiście odwiedza poszczególne gminy, by być obecnym przy otwarciu szkół i kursów.

Wydział przekazuje gminom okólniki dotyczące wszystkich spraw szkolnictwa. Kierownik osobiście lub poprzez swoich delegatów wizytuje szkoły w celu sprawdzenia ich poziomu pedagogicznego oraz funkcjonowania administracji.

Szkoły istniejące w poszczególnych gminach są pod względem finansowym w zasadzie samowystarczalne. Gminy, którym brakuje środków finansowych, otrzymają subwencje od Centrali.

Podstawą planu nauczania jest z jednej strony nauka o tradycji, kulturze, historii i religii żydowskiej40, z drugiej zaś strony program polskich szkół podstawowych (Volksshulen).