RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Tereny wcielone do Rzeszy: Okręg Rze...

strona 286 z 308

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 286


Słownik terminów 261

Śmierci – niepoprawnych grzeszników, a do trzeciej tych, których nie można jednoznacznie ocenić, wyrok na nich zostaje zawieszony do dnia Jom Kipur i zależy od tego, jak będą postępować podczas Jamim Noraim (Strasznych Dni).

Simchat Tora (hebr. Radość Tory) – święto zakończenia rocznego cyklu czytania Tory, obchodzony po święcie Sukot.

Slichot – modlitwy przebłagalne za grzechy. Odmawiane są w okresie postów, głównie w miesiącu elul (przed Rosz ha-Szana), w Jamim Noraim i Tisza be-Aw. Również ostatni szabat przed Rosz ha-Szana.

Straszne Dni zob. Jamim Noraim.

Sukot (też Święto Szałasów, Święto Kuczek)

– święto obchodzone 15. dnia miesiąca tiszri (wrzesień/ październik), upamiętnia wyjście Żydów z Egiptu.

Szabat (hebr. odpoczynek) – dzień wypoczynku po tygodniu pracy. Upamiętnia dzień, w którym Stwórca odpoczął po stworzeniu świata. Szabat rozpoczyna się w piątek wieczorem i kończy w sobotę wieczorem. Religijnych Żydów obowiązuje wówczas całkowity zakaz pracy.

Szames – posługacz synagogalny.

Sziwa (hebr. siedem), siedmiodniowy okres ścisłej żałoby, trwający od dnia pogrzebu bliskiego krewnego, obowiązujący dzieci, rodziców, rodzeństwo i współmałżonka zmarłego.

Szma Israel (hebr. „Słuchaj Izraelu”) – podstawowa modlitwa judaizmu, wyznanie wiary w Boga jedynego.

Szochet, szojchet – rzezak rytualny.

Szofar – róg, którego dźwięk oznajmia nadej-

ście Nowego Roku.

Sztybel – prywatny niewielki dom modlitwy i studiów religijnych.

Talmud – opracowanie dorobku uczonych żydowskich żyjących w Babilonii i w Palestynie od III w. p.n.e. do VI w. n.e., na który składają się komentarze do Tory, wyjaśnienia przepisów prawnych, opowieści, midrasze; ma dwie części: Misznę i Gemarę; podstawa judaizmu rabinicznego (współczesnego).

Talmud-tora – realna szkoła elementarna, przeznaczona dla najuboższych dzieci oraz sierot. Działała najczęściej przy synagogach lub w wynajmowanych pomieszczeniach. Stosowano w nich w zasadzie te same metody i program nauczania co w chederach. Nadzór nad talmud-torami sprawowała gmina lub utrzymujące je bractwo.

Tałes (talit) – szal modlitewny, zazwyczaj koloru białego z niebieskimi lub czarnymi pasami oraz z frędzlami (cicit) na rogach; nakładany przez mężczyzn na głowę i ramiona, razem z filakteriami, w czasie modlitw porannych. Ortodoksyjni Żydzi noszą przez cały czas tzw. tałes kutn (hebr. talit katan) – koszulkę z czterema rogami z cicit.

Tefilin (filakterie) – niewielkie szkatułki skórzane lub metalowe, o kształcie sześcianu, w których znajdują się zwitki pergaminów z fragmentami Tory, m.in. modlitwą Szma Israel; mężczyźni przywiązują je rzemykami do czoła i lewego ramienia w czasie modlitw porannych w dni powszednie.

Tora (hebr. nauczanie, prawo) – pierwsze pięć ksiąg biblijnych (Rodzaju, Wyjścia, Kapłańska, Liczb, Powtórzonego Prawa); ostatecznie skodyfikowana ok. 622 p.n.e. Nazwa „Tora” oznacza także rodały – spisane na pergaminie zwoje pięcioksięgu. W kulturze żydowskiej zniszczone zwoje Tory są chowane na cmentarzu.

Widuj – wyznanie grzechów.