RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Tereny wcielone do Rzeszy: Okręg Rze...

strona 88 z 308

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 88


Okręg Rzeszy Gdańsk-Prusy Zachodnie Reichsgau Danzig-Westpreußen [17] 63

wpadać w rezygnację! W otchłań rozpaczy! Nie tracić żydowskiej wiary, zaufania do Boga! Wiary w lepsze jutro! W obliczu ciężkiej sytuacji nadchodzi i zbliża się do nas „drogie cierpienie” – jak je określił jeden z tanaitów166, święty reb Akiba167

– kontynuuje rabin – reb Akiba był jednym z „dziesięciu zamordowanych przez cesarza”168, którego ciało rwano grzebieniami żelaznymi, dlatego że nie chciał się zgodzić na propozycję rzymskiego, okrutnego cesarstwa, by zdradzić żydostwo, naszą świętą Torę i naród żydowski, i przez to zginął w straszny sposób. Oto ten sam biedny reb Akiba, który na własnej skórze i kościach odczuł to, co najtragiczniejsze i najstraszniejsze, oto ten sam święty nauczyciel a[...]a doświadczony męczennik powiedział, że a[...]a, jest niekiedy czas, któremu miłe a[...]a są cierpienia. A wiecie, szanowni przyjaciele, kiedy? Wtedy, gdy cierpienia nie są ponoszone indywidualne za jakieś tam przestępstwo albo błąd, ale są to cierpienia wyjątkowe, dlatego że należymy do określonej rasy, która wniosła światło Tory w ten ciemny świat; wyjątkowej, ponieważ należymy do historycznego narodu, który swoimi kilkoma promieniami oświetlił świętą Torę, zmieniając moralne [5] postrzeganie świata przez wielkich proroków w tamtej, jeszcze wtedy ciemnej, wczesnej epoce starożytnej, kiedy ludzkość była wciąż na wpół dzika, a różnica między ludźmi i zwierzętami była nadal nieznaczna, kiedy narody znajdowały się na zupełnie niskim poziomie kulturalnym, a słowa „cywilizacja” i „moralność” nie znajdowały miejsca w terminologii. Ale świat żydowski z jego kilkoma skarbami i obyczajami moralnymi z Tory już wtedy oświetlał i wpływał na ciemne, niewychowane masy całego ziemskiego globu, już wtedy naród żydowski dał światu monoteizm i jednocześnie również podstawy prawa i sprawiedliwości, na których został potem zbudowany cały światowy porządek ludzkości, pojęcie współczucia i prawdy a[...] a, na bazie których powstało i rozwinęło się całe humanistyczne myślenie lepszej części, tak zwanej elity późniejszych narodów. Ale jak one na to reagowały? Czym te wszystkie narody rewanżowały się narodowi żydowskiemu? Jaką rekompensatę, jaki ekwiwalent dały nam za to? Tak! Zamiast podziękowań, którymi te narody powinny wynagrodzić naród żydowski za propagowanie tych wysokich, [6] czystych ideałów wśród ludzkości, odpłacają oni narodowi żydowskiemu, nadmiernie i ciągle, od wieków i od zawsze, nienawiścią, wrogością, antagonizmem i okrucieństwem. Wynika to z zazdrości w stosunku do duchowo wyższego i bardziej kulturalnego człowieka, to jest ta odwieczna nienawiść do wiecznego narodu, i o takich rodzajach kolektywnych, historycznych cierpień mówi święty tanaita reb Akiba.