RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Generalne Gubernatorstwo Relacje i d...

strona 394 z 764

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 394


346 Dystrykt radomski [98]

[7] Bardzo dziwnie i strasznie wyglądał ten obraz! Żydzi niosą zwoje Tory
i towarzyszą im żołnierze! Kobiety i nawet dzieci niosą Talmudy, księgi,
a umundurowani Niemcy pilnują tego.

Razem zebrano wiele zwojów Tory i bardzo dużo Talmudów, książek. To wszystko kazano złożyć na placu synagogi. Przygnali Żydów prawie z całego miasteczka, wybrali starych i ważnych i kazali... podpalić zwoje Tory i księgi. Nie chcieli, bito ich, torturowano – muszą to zrobić!!! Uczeni z miasteczka tam na miejscu zawyrokowali, że nie trzeba w tym wypadku się poświęcać. Jeśli łobuzy zmuszają do tego – nie należy z tego powodu dać się zabić. Tylko z trzech powodów Żydzi mają obowiązek się poświęcić:

– bałwochwalstwo,

– przelewanie krwi,

– kazirodztwo327.

Drżącymi rękami, krwawiąc i płacząc, wylewali starcy naftę na swoje najświętsze świętości i w ciszy modlili się, [8] żeby nie zostało im to policzone za grzech. Kazano im to podpalić.

Żydowscy uczeni, którzy całymi dniami i nocami ciężko pracowali, żeby zrozumieć stronę Gemary328, Żydzi, którzy swoje mózgi wysuszali przy wgłębianiu się
w święte księgi i z nich czerpali pociechę i nadzieję, teraz – oj, czego dożyli – musieli je własnymi rękami podpalić.

A kiedy święte księgi zanurzały się już w dymie, nadszedł rozkaz: tańczyć! Żydzi muszą... tańczyć wokół palących się świętości! Bito... i tańczono. Nadszedł rozkaz: śpiewać!

Żydzi płakali... tańczyli... śpiewali dookoła popiołów spalonej synagogi Magida
i dookoła ognia i dymu z palących się zwojów Tory i ksiąg.

Kiedy zostanie zapisane w nowej księdze kozienickiej, jak Żydzi celebrowali procesję hakafot Simchat Tory w roku 5700, dwa tygodnie po wkroczeniu Niemców?

[9] 18. Pałac Poniatowskiego też w płomieniach

Oni uważają siebie za najważniejszą rasę, najbardziej pożyteczną. Z uciśnionych przez nich narodów wymażą każdy ślad niezależności, każde wspomnienie dawnych osiągnięć i wolności. Czy na drodze do tak świętego celu będą stały sztuka, antyk, historia? Jeśli dla nich człowiek stracił świętość, to jakie znaczenie dla nich może mieć ludzka sztuka i twórczość?