158 „Undzer Hofnung”, nr 1 z 03.1942 [5]
skończyła, Rosja będzie ociekać krwią i będzie stać w obliczu wielkich materialnych zniszczeń we własnym kraju i być może także zacznie wątpić w celowość pewnych swych metod, które będąc przejęte przez jej wroga ukazały się w swym całym okropieństwie. Nowy podział dóbr światowych, prawo samostanowienia narodów, zakorzenienie demokracji itd. – jeśli nie na wszystkie, to na większość punktów Rosja się zgodzi. W obliczu tego, co stało się z Żydami, a przede wszystkim z powodu Żydów w Europie, nic nie jest wykluczone aa[…]aa już raz się zrazili do Birobidżanu548jako odpowiedniego skupiska żydowskiego, winni też zacząć pojmować kwestię żydowską jako problem światowy i zrozumieć wielką myśl o żydowskim terytorium. Szczególnie gorzka sytuacja Żydów na obszarze pewnych zachodnich części Rosji podczas obecnej okupacji, mniej lub bardziej udane próby wykorzystania przez wroga starej co prawda, już pordzewiałej, [ale jak widać wciąż nośnej] nienawiści Ukraińców do Żydów, będą musiały wzmocnić koncepcję [powstania] koniecznego terytorium dla Żydów. Wszędzie należy położyć nacisk na stare, dobrze znane słowo diaspor a, jako zasadnicza podstawa rozróżnienia na szachownicy obecnej wojny między każdym innym narodem a wyjątkowym [położeniem] ludu Izraela.
Zaprowadzeni do piekła
O ile kwestia stworzenia terytorium dla Żydów będzie dla narodów jednym z tych problemów nazajutrz po wojnie, [które podjęte zostaną] w celu uniknięcia jej powtórzenia, to dla samych Żydów, a szczególnie dla żydowskich mas robotniczych, będzie to musiało być głównym problemem [podjętym], by uchronić je przed [kolejnym] czynem zbrodniczym. Będzie to [więc] problemem tak dla Żydów, którzy sami się „prowadzili” do piekła, swe dusze wraz z ciałami (a ich liczba to 3/5 wszystkich Żydów na świecie), jak również tych Żydów, którzy prowadzili [tam] tylko swoje dusze, słuchając i czytając o piekle. Ci zaś z kolei Żydzi, którzy sami piekła doświadczyli i pozostali przy życiu – dla nich nie będzie żadnej trudnej rzeczy na [drodze] urzeczywistnienia idei terytorialnej. Problem hachszar y, przygotowania się do trudnego życia, prymitywnych warunków, wiejskich realiów, do życia przy pracy fizycznej, nie będzie więcej istniał. Cięższej hachszary, fizycznej i duchowej, od tej, którą większość
{14},[15] Żydów obecnie odbyła, nie potrzeba. Żyd, który bb[…]bb w obecnej bb[…]bb, zdolny jest pójść w ogień i w wodę za kawałek chleba i spokojne życie.
bb[…]bb nazajutrz po wojnie bb[…]bb że kula ziemska jest zbyt mała, że winien bb[…]bb dla Żydów terytorium bb[…]bb terytorium bb[…]bb choć na to bb[…]bb skoncentrowanych większych społeczności nie ma. Poza bb[…]bb Żydów do Ziemi Izraela w dziesi[…] bb[…]bb decydując bb[…]bb żydowski kraj przez żydowski bb[…]bb jak bb[…]bb propozycje ze strony naszych wrogów bb[…]bb wieść z Ziemi Izraela, nawet bb[…]bb wzbudza[…] b[…]b czynił b[…]b wygasłe bb[…]bb którzy nigdy o tym kraju nie marzyli.
Trudności polityczne
Ziemia Izraela miała przed wojną doprawdy wiele trudności, wiele gorzkich problemów i przymykanie oczu, by ich nie dostrzegać, było dziecinadą. Szczególnie jeśli