Materiały Racheli Auerbach [10] 199
grupy kobiet. Po mieszkaniach tak samo wszędzie znajdowały się przeważnie tylko kobiety. Dopiero gdy jasnym się stało kogo i jak się szuka nagle pojawiali się niewidoczni przedstawiciele męskiego rodu, którzy jakby nigdy nic grali sobie rzekomo dotychczas w karty. Tyle tylko, że któryś z nich miał ubielone ścianą plecy, inny miał głowę osnutą pajęczyną… Tak to dziś rano omawiano na pogodnie wydarzenia nocy, czym się jednak skończy cała historia, gdy cała kolekcja łamagów i kalek dostarczona zostanie na miejsce przeznaczenia? Bodajby stosunkowo przesadzone obawy dnia wczorajszego nie okazały się czasem uzasadnionymi…
Inny motyw przewijający się w deseniu dni bieżących: film kręcony od szeregu dni na ulicach zamkniętego miasta. Tendencje i intencje tego przedsięwzięcia artystycznego nietrudno przeniknąć. Rodzajowe obrazki z życia Żydów wedle koncepcji Stürmera249. „Autentyczne obrazki” np. mykwa. Orgie rozpasanych semitów. Jakżeby inaczej? „Stürmer” umiał zawsze przyciągać czytelników specyficznie podlewanym sosem o zapachu stęchłej spermy. [14] Antysemityzm zaprawiony pornografią. Dawniej były potwornie lubieżne historie. Rassenschande250 zaopatrzone w „autentyczne” fotografie mające podziałać na najbardziej zmęczoną wyobraźnię… Teraz moovy pictures251. Więc nałapano do tego celu specjalne okazy Żydów chałaciarzy. Czym starszych, o czym wydatniejszych nosach semickich i „zmysłowych murzyńskich wargach”, jak najbardziej oczywiście brodatych i pejsatych. I do tego damy, jak najładniejsze i najbardziej eleganckie. Podwójny kontrast działa silniej. Całe to towarzystwo sprowadzono do mykwy i tu zainscenizowano orgię, urągającą najśmielszym opisom misterii frankistycznych252. Rozebrani do naga starzy Żydzi musieli trzymać na kolanach nagie młode kobiety i zabawiać się pod grozą RKM-u253 niczym w paryskim lokalu nocnym. Nie słyszałam tylko, czy nie kazano nałożyć Żydom do tej zabawy np. naczółków i rzemieni modlitewnych. Jeżeli tego nie zrobiono, to zapewne na skutek przeoczenia scenariusza. Przypominam sobie historię z pierwszego roku okupacji o tym Żydzie złapanym na „Dynasy”254 w tałesie i tefilin (wbijano mu w czoło). Inne kontrasty to bogaci i biedni. „Fetor i wyzyskiwanie uczuć ludzkich nawet w stosunku do własnych współwyznawców”. Wybrano kilka lepszych restauracji o suto zaopatrywanych bufetach, m.in. lokal