Materiały Racheli Auerbach [1] 77
i analizy psychognostycznej (zdolności i umiejętności właściwego ujmowania znaczenia psych[icznego] w symptomach cielesnych) doświadczenie psychognostyczne składa się wraz z nimi na ogół jej aktualnej wiedzy psychognostycznej, od jakości której to wiedzy zależy prawidłowe zużytkowanie apercepcji wyrazu170.
Cztery warunki częściowej zgodności supozycji osoby II z zawartością psych[iczną] osoby I.
W myśl naszego ujęcia, przy zachodzącej istotnie wspólnocie modyfikacyjnej dwojga osób, co do wszystkich modyfikacji interindywidualnych, treść supozycji osoby II zasadniczo może być w całości zgodna z zawartością interindywidualną. Przy wspólnocie częściowej możliwa jest w zasadzie zgodność częściowa. A ponieważ jak przyjęliśmy powyżej, pewna ilość modyfikacji rozwojowych (najogólniejszych) każdej dyspozycji i zjawiska psych[icznego] wspólna jest prawie wszystkim ludziom, wynikałaby stąd zasadnicza częściowa zgodność wszelkich supozycji osób II z zawartością psych[iczną] interindywidualną danej osoby. A jednak zgodność ta nie jest konieczna. Mówiąc w rozdziale V o wielości i różności znaczeń psych[icznych] ujmowanych przez różne osoby w odróżnieniu od jedyności zawartości psych[icznej], wskazaliśmy już [81] na obejmowanie przez te znaczenia bądź elementów zgodnych z odpowiednimi elementami zawartości psych[icznej] (oczywiście interindywidualnej), bądź też w niektórych wypadkach elementów zgoła tej zawartości psych[icznej] obcych171. Dzieje się tu tak dlatego, że dla uzyskania supozycji zgodnych chociażby częściowo z zawartością psych[iczną] interindywidualną, spełnione muszą być oprócz wspólnoty modyfikacyjnej jeszcze także warunki inne. Sprawa ma się tu tak, że bez wspólnoty modyfikacyjnej nawet względnie (częściowo) zgodnych z zawartością psych[iczną] interindywidualną supozycji tworzyć nie można. Sama jednak wspólnota modyfikacyjna nie wystarcza.
Wraz z warunkiem wspólnoty modyfikacyjnej ogół warunków, od których zależy względna (ze względu na zawartość psych[iczną] interindywidualną) zgodność supozycji, czyli jej stopień niezgodności z zawartością psych[iczną], da się ująć w cztery punkty:
a) Stosunek zawartości psych[icznej] do postawy zewn[ętrznej] jako wyjawu, ze względu na mniejszą lub większą przy zgodności zasadniczej eliptyczność tego drugiego,
b) Zakres wspólnoty modyfikacyjnej osoby I i drugiej,
c) Jakość apercepcji wyrazu przez osobę II,
d) Stan wiedzy psychognostycznej osoby II.