382 Wychowanie i edukacja [41]
Kursy dokształcające należy zorganizować nie tylko z programem szkół ogólnokształcących, lecz również szkół zawodowych. Ponieważ szkoły zawodowe czynne obecnie przy Gminie Żydowskiej2; z powodu szczupłości lokali i warsztatów, nie są w stanie wchłonąć wszystkich kandydatów, należy tym, którzy pozostają na razie poza szkołą, dać możność chociażby przygotowania teoretycznego. Uważam wobec tego za wskazane urządzenie kursów, również w formie odczytów i seminariów, które odpowiadałyby zajęciom teoretycznym szkół zawodowych. Przerobienie takiego kursu teoretycznego umożliwi później uczniom bezpośrednie przystąpienie albo do zajęć praktycznych w szkołach zawodowych, albo wprost do praktyki fachowej.
Jednocześnie ze szkolnictwem dla młodzieży zainicjować należy również nauczanie pozaszkolne dla dorosłych. Społeczeństwo nasze, pozbawione książki i nawet gazety żydowskiej, oderwane od bibliotek ogólnych i żydowskich, z pewnością powita z uznaniem wszelką sposobność wzbogacenia swojej wiedzy i rozszerzenia widnokręgu duchowego. Proponuję wobec tego zorganizowanie szeregu audytoriów ludowych celem wygłaszania systematycznych cyklów odczytowych z różnych dziedzin nauki. Te cykle powinny mieć na względzie zarówno cele ogólnokształcące, jak specjalne, ale zawsze traktować sprawę życiowo, dając wiadomości konkretne i praktyczne.
Przede wszystkim zaproponowałbym urządzenie cyklu odczytów z higieny i walki z chorobami, w szczególności walki z epidemiami. Sadzę, że ze strony władz niemieckich, które same nasz obszar nazwały „Seuchengebiet”, nie napotkamy na trudności w uzyskaniu zezwolenia na urządzenie takiego rodzaju odczytów. Nie ulega wątpliwości, że taka praca uświadamiająca i oświecająca, zakrojona na szerszą skalę, rzeczywiście przyczyni się do uzdrowienia naszego obszaru i zapobieżenia chorób. Tematy jednak należy traktować dość szeroko, nie ograniczając się wyłącznie do ścisłych kwestii higieny i walki z chorobami. A więc, należy włączyć tematy bardziej ogólne, jak np. fizjologia i anatomia człowieka (w szczególności organów trawienia), mechanizm oddychania i trawienia, skład chemiczny pożywienia i jego racjonalne sporządzenie itd. W ten sposób można będzie udzielić ludności dużo pożytecznych wiadomości, dotyczących budowy i funkcji ciała ludzkiego oraz warunków sprzyjających jego utrzymaniu. Organizacje społeczne, w pierwszym rzędzie TOZ, mają opracować szczegółowe programy, instruować wykładowców i dbać o to, ażeby odczyty były na odpowiednim poziomie naukowym.
Następny cykl odczytowy miałby moim zdaniem pójść po linii aktualnego procesu przewarstwowienia zawodowego, a więc zawierać wszelkie tematy, służące do przeszkolenia i do kształcenia fachowego. Dla przykładu podaję tutaj parę tematów, które odnoszę do tego cyklu: 1). elektromontaż, mydlarstwo, farbiarstwo, meblarstwo itd. 2). towaroznawstwo, kalkulacja, buchalteria itd. 3). podstawy matematyki, fizyki, chemii i technologii metali i drzewa itd. 4). gospodarstwo domowe, ogrodnictwo, rolnictwo itd. W szczególności zwracam w tym miejscu uwagę na aktualność