Wychowanie i edukacja [46] 405
Wydział Wykonawczy zająłby się: 1) organizacją szkolnictwa, 2) ułożeniem programu nauczania, 3) angażowaniem nauczycieli, kierowników i inspektorów szkolnych, 4) wydawaniem miesięcznika dla dzieci na wzór „Steru”165) zorganizowaniem opiek szkolnych. Przez referentów szkolnych i Wydział Kwaterunkowy Gminy Żydowskiej przeznaczono by w każdym domu najmniej po jednej izbie z przedpokojem, skonsygnowanoby wszystkie dzieci w wieku szkolnym od 7–13 lat, oraz przedszkolnym od 4–7 lat, ustalonoby przy pomocy Komitetów Domowych, którzy rodzice [2] są w stanie opłacić za naukę swoich dzieci miesięczną składkę szkolną. Spowodowanoby opróżnienie izb z urządzeń prywatnych z pozostawieniem w nich sprzętów, nadających się na cele szkolne.
Niezależnie od zarekwirowanych w każdym domu izb na cel szkolny dążyć będą kierownictwa dzielnic przy pomocy organów Gminy Żydowskiej do opróżnienia istniejących na swoich terenach budynków szkolnych, zajętych na inne cele lub nadające się jako lokale szkolne.
Rada Szkolna przystąpiłaby przy pomocy Kierownictwa Dzielnic do zbierania istniejących w ich terenie urządzeń szkolnych i uzupełniłaby brakujące przez wykonanie prymitywnych pulpitów, stołeczków, tablic szkolnych i szaf. [Nie] przewiduję na razie aa[...]aa szkó[ł] powszechnych, aa[...]aa dzieci [na] jednego nau[czyciela] aa[...]aa w [odstęp]pach tygod[niowych] aa[...]aa się winna w 45 min. lekcjach z przerwą 5 min., w niższych klasach po 3 godz. lekcyjne, w wyższych po 4 godz. na trzy zmiany dziennie. Celem uniknięcia przerostu klas można będzie w jednym budynku urządzić pierwsze klasy niższe, w innych dalsze wyższe lub przedszkole.
Wobec tego, że w związku z ostatnimi zarządzeniami władze niemieckie nie pozwalają na kontynuowanie nauki w języku wykładowym polskim, proponuję zorganizowanie szkół utrakwistycznych17 z językiem żydowsko–polskim lub hebrajsko–polskim. O wyborze języka żydowskiego lub hebrajskiego, jako wykładowego decydować winien czynnik rodzicielski.
Dobór przedmiotów naukowych miałby, moim zdaniem, być w poszczególnych klasach następujący:
[3]
[p]rzedm[ioty] i klasy | I | II | III | IV | V | VI | VII |
Judaistyka | 4 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Polski | 4 | 6 | 6 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Niemiecki | | | | 3 | 3 | 3 | 3 |