RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Getto warszawskie

strona 83 z 597

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 83


56 Obrazy getta [5]

docho[dów i w]ydatków wyciągać ogólne, niedokładne [wni]oski. Przeciętnie w teatrach jest miejsc aa[...]aa, przy 80% komplecie kasa daje (minimum) a[...]a wpływu

700–800 zł. 30% wpływów aa[...]aa [16] koszt[uje prze] pisanie sztuki na maszynie, reklama aa[...]aa rzeczowe, związane z wystawieniem sztuki a[...]a jednorazowo — dla jednej sztuki — aa[...]aa zł. Sztuka idzie przeciętnie przez aa[...]aa rozłóżmy ten wydatek na aa[...]aa 30 zł dziennie.

aa[...]aa personelu artystycznego aa[...]aa, który ma swój procent od przed[stawień]. Cóż zostaje dla a[...]a. Ponieważ dla dyrekcji pensje trzeba a[...]a zarezerwować (pewnie 1000 właściciel i 1000 zł dyrektor) aa[...]aa 70 zł dziennie. Od 700 zł aa[...]aa 230 zł na opłaty, 50 zł na wydatki, aa[...]aa [17] –600) dotyczy jednostek. Tylko aa[...]aa 1000 zł miesięcznie. Pensja aa[...]aa jest więc przeciętna. Cyfry te same aa[...]aa chleb kosztuje 13 zł. kilogram. aa[...]aa do dochodów przedsiębiorców, aa[...]aa cenę, kosztem obniżenia aa[...]aa granic
poziomu artystycznego wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy. A więc gdy
sztuka idzie, to komplet przyniesie na czysto na rękę właściciela aa[...]aa
400 zł, a takich kompletów jest w miesiącu przynajmniej 6 (4 soboty, 1
premiera i wieczór [po]premierowy). To zawsze da się wyciągnąć, aa[...]aa nie ma aa[...]aa [18] jest uzależniony od języka, w którym grana jest sztuka, od repertuaru i od a[...]a.
Publiczność to przede wszystkim nowobogaccy, szmuglerzy, kupcy,
spekulanci, ale również inteligencja, która jednak zajmuje ostatnie aa[...]aa szmuglerów, zupełnie nieinteligentnej. [Pu]bliczność, wymagająca zgoła a[...]a, melodramatycznego i lekkiego [repertuaru] nastawiona jest jednocześnie aa[...]aa podczas gdy „Azazel” chce oprzeć się na bogatszych „masach” ludowych. [„]Femina” to przyciąga rewiami [opere]tkami nie aa[...]aa [19] każdą sztukę, wszędzie ich pełno, aa[...]aa głośno i prymitywnie, wyrażają [w trakcie przedsta]wienia swe niezadowolenie, wesołość, a[...]a itd. Trzeba jednak mówić aa[...]aa charakterze aa[...]aa pewne, że w stosunku do przed[wojennej na]stąpiła zmiana, a mianowicie a[...]a, dorożkarze, piekarze, rzeźnicy, a[...]a,
donosiciele i niektórzy kupcy, którzy przed [wojną] stanowili 5%
najwyżej, obecnie do 50% [nada]ją ton publiczności, a drugie 50%
mieszczaństwo średnie, burżuazja żyjąca aa[...]aa.

 

[20] 3. Strona artystyczna

Język żydowski czy polski — oto zagadnienie, [które decyduje] o kierunku kultury teatralnej, bo [język żydo]wski poza okolicznościowymi akademia[mi] nie ma powodzenia, a próby stworzenia [żydowskiego] Studia Dramatycznego spełzły na [ni]czym. [Sprawa] ta jest bardzo ważna i charakterystyczna dla całego życia gettowego. Powiedzmy otwarcie: 70% publiczności [to] [w]ychowani w kulturze żydowskiej, w [języ]ku żydowskim, mówiący nim w życiu [domo]wym, a mimo to do 70% imprez teatral[nych] i artystycznych odbywa się w języku [polskim] aa[...]aa [21] to mianowicie sprawa nie tylko businessu — bo i to jest względne — ale wyzwalania się poczucia a[...]a, właściwego — pomimo wszystko — Żydom aa[...]aa podźwignię-