58 Obrazy getta [5]
snów”, niektóre nikłe aa[...]aa [prze]róbki dramatów, komedii czy aa[...]aa bez nazwisk autorów (np. [„Księż]niczka Czardasza”120 itd.). Wydzi[ał Pro]pagandy przy Dystrykcie Warszaw[skim] wówczas nie robił żadnych trud[no]ści, co było zasługą referenta Polaka, który zatwierdzał wszystkie sztuki. Obecnie dokonano reorganizacji w tym sensie, że Gmina [zaa]ngażowała swojego cenzora (jest nim Czerwiński121), którego opinia przez pośrednictwo Kulturstelle idzie aa[...]aa [26] każdy teatr.
Ale czy repertuar, nawet w tych ograniczonych warunkach i możliwościach spełnia aa[...]aa Na to pytanie musimy odpowiedzieć aa[...]aa Przede wszystkim zaniedbany jest żydowski aktor klasyczny na scenie żydowskiej. Ubolewaliśmy przedtem, że choć język żydowski aa[...]aa ma świetne naturalne warunki w getcie, z różnych względów jest [spychany] na plan drugi. Gdy mowa o repertuarze trzeba stwierdzić z większym jeszcze ubolewaniem, iż sami dyrektorzy teatrów żydowskich [nie] wyzyskują swych bardzo rozległych [mo]żliwości, kompletu[jąc] aa[...]aa [27] Alejchema122, natomiast „Eldorado” daje sztuki będące poza nawiasem lite[ratury], karmi widzów wodewilami, aa[...]aa i szmirami niby ludowymi, aa[...]aa się nawet (raz) na wystawie[nie] aa[...]aa przeróbka — pożal się Boże aa[...]aa [obn]iżyła i oddaliła się w aa[...]aa nie spełnia zadania nawet najprymitywniejszym sensie żadnej artystycznej żydowskiej ludowej [kultu]ry, jaka ma w getcie rację bytu, warunki i cel [i je]st potrzebna. Ponieważ jednak szmuglerzy [i spe]kulanci chętnie płacą za teatr, więc dla [ich] przyjemności obniża się skandalicznie aa[...]aa, świadomie aa[...]aa [28] tak klasycznego, jak i współczesnego; aa[...]aa artyści, jak Diana Blumenfeld aa[...]aa nie chcą się degradować, aa[...]aa ani w „Eldorado” ani w „Aza[zelu” i z ko]nieczności występują w ka[wiarniach (Blum]enfeld) lub w teatrze polskim aa[...]aa [reżys]er i odtwórca roli starego profe[sora] aa[...]aa, Blumenfeld w tej samej aa[...]aa.
Gdyby jednak teatr żydowski objęła jakaś [inst]ytucja społeczna, to bez obliczania na aa[...]aa można by podwyższyć poziom, aa[...]aa repertuar niezależnie od upodobań [widzów] lecz wyłącznie oprzeć go na podsta[wach] artystycznych. aa[...]aa [29] Jedno[zna]czna bowiem praktyka może nam już aa[...]aa drogowskaz w orientacji, jakie aa[...]aa, znajdują żywy oddźwięk. aa[...]aa [ra]mach narzuconych możliwości[ami] aa[...]aa żywiołowa, naturalna selekcja. aa[...]aa idą często zamaskowani lub aa[...]aa, więc największe powodzenie [gwara]ntuje sztuka o znacznym tytule. Tak się [działo] z „Maturą” Fodora123, wystawioną w „Feminie” aa[...]aa poprawnie przez Turkowa grana w „Teatrze Kameralnym” oraz „Dr Berghof”124, przeróbka sceniczna