RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Prasa getta warszawskiego: Hechaluc-...

strona 216 z 585

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 216


„Dror-Wolność” [4] 167

Celem jego jest przygotowanie kraju dla narodu przez zjednoczenie i skupienie wszystkich sił gotowych poświęcić się dla osiągnięcia tych dążeń w Erec Israel.

Zadania „Hechalucu”:

Wytyczenie drogi dla narodu i zapewnienie życia osobistego towarzyszy, kładących podstawę po zdrowe narodowo i społecznie życie żydowskie w przyszłości.

Obowiązki towarzyszy:

1. Każdy członek „Hechalucu” obowiązany jest przystąpić natychmiast do przygotowania siebie samego do pracy w kraju,

2. każdy chaluc obowiązany jest przenieść się do kraju na rozkaz kierownictwa,

3. każdy chaluc oddaje się w Palestynie do dyspozycji organizacji na przeciąg trzech lat,

4. każdy towarzysz obowiązany jest poddać się dyscyplinie „Hechalucu”,

5. każdy chaluc winien być przygotowany do życia z towarzyszami kolektywnie na zasadach pomocy wzajemnej,

6. każdy towarzysz obowiązany jest zdobyć sobie z czasem umiejętność posługiwania się językiem hebrajskim w Palestynie.


* * *

Omen

W XXIII ROCZNICĘ HECHALUCU

Gdy patrzy się na Hechaluc gołym okiem, obejmującym tylko mały krąg, widzi się w nim jedynie ruch wyzwoleńczy o wyraźnym zabarwieniu społecznym, zamknięty w ramach narodu – równoległy do ruchów wolnościowych w łonie innych narodów.

Jako taki Hechaluc jest tylko nową interpretacją, ale nie nową teorią. Jest tylko syntezą – uzgodnieniem myśli socjalistycznej z syjonistyczną. Jego rola redukuje się do przeszczepienia istniejących już prawd z ich gruntów macierzystych na nowe; do umiejscowienia wizji społecznej i narodowej na wspólnej przestrzeni i w jednym czasie. Jego wartość mierzy się wielkością czynu i cennością zdobyczy.

Ale można Hechaluc oglądać także inaczej – szerzej.

I wtedy przestaje on być jednym z wielu podobnych mu ruchów. Nabiera szerszego znaczenia ogólnoludzkiego.

Nie jest już tylko odpowiedzią na niedomagania narodu, ale powstaje jako rezultat zmagań ludzkości, wiecznie szukającej, [15] niemogącej znaleźć zadośćuczynienia w dotychczasowym połowicznym rozwiązywaniu problemów. Nie jest już tylko interpretacją – staje się filozofią.

Trudno powiedzieć, która z tych wartości jest większa. Bo nawet tam, gdzie Hechaluc jest tylko interpretacją, wnosi on tyle nowego, że staje się oryginalny, a także nowatorski. Nawet gdy się widzi w Hechalucu tylko jeden z wielu ruchów wyzwoleńczych na świecie, nie podobna nie zauważyć w nim cech wyróżniających go spośród innych.

Jest jednym z niewielu ruchów dążących do jakiejś wizji przyszłości, „prowokujących” przyszłość, i jednocześnie pozostających w tak bezpośrednim stosunku z teraźniejszością i potrzebami chwili. To rzadko idzie w parze – częściej jest rozdzielane.