RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Prasa getta warszawskiego: Hechaluc-...

strona 333 z 585

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 333


284 Inerleche Korespondenc

W grudniu 1941 – do stycznia 1942 przeprowadzono trzecie centralne seminarium. Uczestniczyło w nim 42 towarzyszy z 8 miast. Jesienią i zimą 1941–1942 przeprowadzono dwutygodniowe seminaria w Hrubieszowie, Ostrowcu, Opatowie, Radomsku, Lublinie i Warszawie. Tylko dzięki seminariom udało nam się powiększyć młody aktyw w okresie wojny – aktyw, który dźwiga ciężar całej działalności organizacji. Z tych źródeł czerpaliśmy kandydatów na sekretarzy kibuców i Rad Okręgowych oraz instruktorów w placówkach.

Gimnazjum

Zgodnie z decyzją aktywu podjętą na naradzie Centrali w czerwcu 1940 roku, przy Drorze powstało pierwsze podziemne gimnazjum hebrajsko-jidyszowe. Decyzja o założeniu gimnazjum została przyjęta z dwóch powodów:

1. brak sił edukacyjnych w ruchu,

2. zaniedbania w dziedzinie edukacji społeczności żydowskich.

W sierpniu 1940 roku szkoła zaczęła działać. Na początku było w niej tylko trzech uczniów (pierwsza klasa liceum) i 7 nauczycieli. Po miesiącu – 35 uczniów i 9 nauczycieli. Pod koniec pierwszego roku szkolnego gimnazjum liczyło 72 uczniów i 11 nauczycieli. W tym roku liczba uczniów wzrosła do 120, a liczba nauczycieli do 13845.

W gimnazjum istnieją dwie równoległe klasy pierwsze – jedna polska i jedna hebrajska – oraz po dwie równoległe klasy drugie, trzecie, czwarte. Pierwsza klasa liceum i druga klasa liceum podzielone są na dwa profile – humanistyczny i fizyczno-matematyczny. Nauczane są: hebrajski, jidysz, polski, niemiecki, francuski lub angielski, łacina, historia powszechna, historia żydowska, socjologia Żydów, Tanach, fizyka, matematyka i inne. Gimnazjum pozyskało laboratorium fizyczne. Dzieci z klas młodszych pracują w ogrodzie.

Większość uczniów jest bez środków do życia, toteż znaczna część uczy się bez opłacania czesnego. Na początku drugiego roku szkolnego dołączyły trzy klasy szkoły ludowej846– czwarta, piąta i szósta. Uczniowie mają swój własny szkolny samorząd. Stosunki panujące między nauczycielami i uczniami różnią się całkowicie od stosunków panujących w innych miejscach. Dni świąteczne gimnazjum to: Tu Biszwat, Dzień Tel Chaj847 i Pierwszy maja.

Budżet gimnazjum w ciągu dwóch lat wynosił prawie 50 tysięcy złotych. Wpływy pochodzą z trzech źródeł:

1. opłata za naukę;

2. pomoc pewnych instytucji;

3. bezpośrednia pomoc ruchu.