XXXVIII Wstęp
chaluców z Gordonii, wyemigrował do Palestyny, gdzie współzakładał na nowo kibuc Hulda, zniszczony podczas walk z Arabami w 1929 r. Lavon zaangażował się również w działalność Histadrut, a także nadał kształt ideowy i organizacyjny federacji kibuców Chawer Hakwucot. Po powstaniu państwa Izrael był posłem do parlamentu pierwszych czterech kadencji, na krótko przewodniczącym Histadrutu i kilkakrotnie ministrem.
Drukowane w „Słowie Młodych” artykuły Lavona skupiały się na problemie kwucy palestyńskiej, kolektywnego gospodarstwa, rolniczej wspólnoty pracy jako formy realizacji ideału socjalistycznego. Lavon widział w kwucy „komórkę życia socjalistycznego”, formę kolektywną powstałą w wyniku „osobistej rewolucji”, do której wzywał Gordon. Kwucę jako miejsce aktywnej transformacji życia i wyzwolenia pracy przeciwstawiał deterministycznemu marksistowskiemu modelowi rewolucji. W artykule drukowanym w „Słowie Młodych” Lavon stawia tezę o „zasadniczym przeciwieństwie pomiędzy kwucą a prymitywną ideologią marksistowską”: „kwuca nasza, jako objaw woluntariuszostwa, nie mogła pogodzić się z pojęciem, iż ślepe moce i obiektywne czynniki rozwoju ustalają losy życia, że »liebenswürdige Entwicklungstendenz« [miła tendencja rozwojowa] jest władna sprowadzić panowanie socjalizmu. Bunt kwucy przeciw temu pojmowaniu objawił się w powiedzeniu: Już dziś można i należy rozpocząć osobistą realizację przyszłości”.
W odniesieniu do aktualnej sytuacji geopolitycznej Gordonia zdecydowanie najintensywniej na lewicy syjonistycznej akcentowała dystans wobec ZSRR. Niechętna praktyce rewolucji bolszewickiej, okazywała sympatię dla Wielkiej Brytanii, widząc w niej raczej partnera niż przeciwnika127. Zdecydowanie przeciwstawiała się proponowanej przez Haszomer Hacair tezie, iż wojna niemiecko-angielska jest wojną imperialistyczną, w której nie należy popierać żadnej ze stron. Sam Geller w obszernym artykule „Na tropach zbankrutowanej frazeologii” drukowanym w dwóch kolejnych numerach „Słowa Młodych” i przedrukowanym w broszurze „Z problematyki ruchu w chwili obecnej” w ostrych słowach zaatakował „platformę ideologiczną ruchu kibucu Arci w Polsce”. Kibuc Arci (hebr. Ogólnokrajowy) był federacją kibuców związanych z Haszomer Hacair. Geller wytykał ich stanowisku ideowemu nadmierną ufność w polityczne decyzje Międzynarodówki Komunistycznej i szkodliwą niechęć do Wielkiej Brytanii, traktowanej na równi z III Rzeszą jako państwo imperialistyczne. Wydawana przez Haszomer Hacair gazeta „Neged Hazerem” nie pozostawała gordonistom dłużna, oskarżając ich o naiwność i niezdolność do zrozumienia realnych warunków ekonomiczno-politycznych. W omówieniu gazetki warszawskiego gniazda Gordonii „Neged Hazerem” pisała: „Dziś powinno być oczywistym dla każdego, że żadna ze stron walczących w tej wojnie nie jest bardziej lub mniej winna. Przyczyną tej wojny są głębokie sprzeczności, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi imperializmami. Wojna jest skutkiem tych sprzeczności. Naiwną dziecinadą jest przeto szukanie sprawiedliwości w ramach istniejącego ustroju, który oparty jest na wyzysku mas pracujących i ujarzmianiu narodów słabych. Póki istnieje kapitalizm, póty wojny są nieuniknione i wina za