354 „Słowo Młodych”, nr 6–7 [8]
dodatkowych obowiązków; 2) organizowanie młodzieży najbiedniejszej i udzielenie im184zarówno pomocy materialnej jak i duchowej i – 3) organizowanie, według ram naszych możliwości, młodzieży żydowskiej wszystkich warstw.
Za punktem pierwszym przemawia nie tylko łatwość jego wykonania, [[22]] [ale i fa]kt otrzymania dla ruchu elementu bardziej zaawansowanego. Prze[ciw punk]towi drugiemu świadczą same tylko trudności, na jakie napotka [kierowni]k przy jego realizowaniu. Punkt trzeci zawiera w sobie i „za” i [„przeciw”] obu poprzednich punktów. [Gdy] uprzytomnimy sobie charakter i cele naszego ruchu, to znalezienie odpowiedniego z tej sytuacji wyjścia nie zda się już być rzeczą dla nas tak trudną. Nie będzie nas wówczas nęciła tylko łatwość pracy przy organizowaniu młodzieży z warstwy możliwie usytuowanej, jak i nie pociągnie nas element bardziej zaawansowany. Nie odstraszy nas wtedy moc pracy związanej z organizowaniem dzieci z warstwy najbiedniejszej, jak również z jej wychowaniem i urządzeniem. Zechcemy wówczas dla naszych szeregów zdobyć i tę młodzież zaawansowaną, która po większej części będzie mogła w przyszłości stanowić kadrę kierowniczą ruch u, jak i nie zrezygnujemy z warstwy młodzieży materialnie upośledzone j, niosąc w jej szeregi światło kultury i wiary w wybawienie łącznie z pomocą materialną. Wybieramy więc drogę wymienioną w punkcie trzecim: będziemy organizować według ramnaszych możliwości młodzież żydowską wszystkich warstw.
I stąd już wypływa pierwsze konkretne nowo powstałe zadanie w pracy wychowawczej w okresie wojny, które to zadanie kierownicy w wielu miejscach już w czyn wprowadzili. Nie tylko uzupełnić naukę szkolną, ale również zastąpić brak szkół i brak elementu nauczycielskiego szkołą w naszym wychowaniu. Należy więc program uświadomienia syjonistyczno-chalucowego, którym posługiwaliśmy się w wychowaniu przedwojennym, a który też nic a nic nie stracił i teraz na aktualności i wartości, uzupełnić programem nauczania w szkołach powszechnych. Bezpłatne nasze nauczanie przyczyni się do częściowego usunięcia plagi analfabetyzmu wśród młodzieży warstwy najbiedniejszej. W związku z tym zmieni się bardzo oblicze wojennej kwucy i gdudu185. Brak lokali i zbieranie się w prywatnych mieszkaniach od samego początku naszej pracy, zmusiło nas do znacznego zmniejszenia liczby członków kwucy (chamiszija); a wprowadzenie programu szkolnego w nasze wychowanie – zmusza nas do organizowania kwuc z ludzi i jednakowym poziomie intelektualnym.
Zbędnym zapewne będzie dodać, że program pracy szkolnej nie powinien zmienić sposobu naszego wychowania i stosunku kierownika do wychowanka, który omówię jeszcze pod koniec tego artykułu. Oczywiście, że trudno będzie w każdej dziedzinie nauki zastosować wspomniany na samym początku system pośredniego nauczania. Nie zawsze piosenka i gra będzie mogła być podstawą lekcji. Odwrotnie186. W przeważającej ilości przedmiotów nie będzie wprost dla niej miejsca. Niemniej jednak obecny stan psychiczny dziecka jest tak naprężony, a dziecko samo tak bardzo wycieńczone i osłabione, że nauka „sucha” bez śpiewu i zabaw nie da oczekiwanego wyniku.