RRRR-MM-DD
Usuń formularz

Prasa getta warszawskiego: Hechaluc-...

strona 526 z 585

Osobypokaż wszystkie

Miejscapokaż wszystkie

Pojęciapokaż wszystkie

Przypisypokaż wszystkie

Szukaj
Słownik
Szukaj w tym dokumencie

Transkrypt, strona 526


„Słowo Młodych”, nr 11 [8] 477

[35] O PROBLEMIE BOGRIM628

* * *

Nauka socjologii, traktująca o życiu psychicznym społeczeństwa, przeprowadza linię demarkacyjną między psychologią jednostki a psychologią mas. Psychiczne oblicze jednostki, w odróżnieniu od oblicza psychicznego mas, cechuje zdolność introspekcji i samoopanowania, możność kontrolowania własnego postępowania i czynów, zdolność do kierowania własnymi myślami. Masy w naturze swojej są impulsywne, postępowanie ich jest nacechowane brakiem opanowania629 oraz brakiem zdolności introspekcji i kontrolowania swych poczynań. Tę też cechę wykorzystują umiejętnie dla celów wojennych jednostki, mianujące się630 trybunami ludów, demagogowie i agitatorzy. W chwili, gdy jednostka staje się cząstką składową masy631, przestaje ona reagować jako jednostka o określonym stanowisku indywidualnym, a kieruje się impulsem mas.

Ten stan rzeczy każe nam zająć pozytywne stanowisko w sprawie wychowania młodzieży w okresie wojny. Właśnie obecnie odpowiednie wychowanie najszerszych mas632młodzieży stanowi bardziej niż kiedykolwiek palącą kwestię. W konfrontacji z wydarzeniami wojennymi, gdy ludy i narody świata633zostały wprzęgnięte w militarny rydwan demagogów i „wodzów”, okazuje się, jak bardzo potrzebnym jest wychowanie jednostki dla celów ogólnoludzkich. Wychowanie więc jednostki nie tylko nie straciło na swojej wartości lub znaczeniu634 – lecz przeciwnie – znacznie na nim zyskało.

Oto między innymi racja bytu organizacji młodzieży w czasie wojny. Gdy do tego dodamy jeszcze, że z powodu ogólnej sytuacji w życiu społecznym w dobie obecnej, w zastraszającym wprost tempie szerzy się analfabetyzm, gdy uprzytomnimy sobie, że upadek kultury, jaki stał się obecnie faktem oczywistym, [36] zagraża przyszłości podrastających pokoleń, to chyba staje się zupełnie jasne, iż zadania ruchu wychowawczego powiększyły się wielokrotnie. Tak więc ważną rolę może organizacja odegrać w kształtowaniu635przyszłego ustroju i – począwszy od cofim, poprzez mitorim, do magszimim636– spełnić ma misję kuźni nowego ładu w życiu społecznym.

O ile w warstwie cofim organizacja637przejęła na siebie rolę szkoły638elementarnej prócz swych zadań syjonistycznych, o tyle w warstwie mitorim i magszimim