34 „Dror”, nr 3 [3]
[11] R. Domski73
Młodzież żydowska w obecnym momencie
Doba obecna, w której żyjemy, może być określona jako jedna z najtragiczniejszych w historii ludzkości. Wszelkie podstawy dotychczasowego życia zostały zniszczone, a żadne nowe nie powstały. Młodsze pokolenie, któremu przypadło żyć i oddychać w takim czasie przejściowym, nie znajduje dla siebie źródła duchowej strawy. Z tego względu powstaje duchowy kryzys, prowadzący do degeneracji i niebezpiecznej anarchii w całym obszarze myśli i uczuć młodzieży.
Młodzież, która tworzy w społeczeństwie specyficzną formację psychologiczną, tym się odróżnia od starszych, że jej natura jest w stanie fermentu, a system uczuciowy działa intensywniej. Odczucia młodzieży są jak akumulator, który zbiera w sobie wszystkie wrażenia zewnętrzne i z tego tworzą się u młodzieży silne impulsy, negatywne i pozytywne, zależnie od czasu i miejsca, gdzie dana młodzież żyje. Dlatego doprawdy nie jest przypadkiem, że młodzież we wszystkich epokach odgrywała znaczącą rolę w życiu społeczno-politycznym, a wszystkie socjalne i narodowo-progresywne idee były przez nią podnoszone.
Historyczna rola młodzieży trochę się zmieniła. Burżuazyjni edukatorzy, z pomocą swego aparatu państwowego i kulturalnego, b[…]b możliwość, by skierować energię młodzieży w przeciwnym kierunku. Młodzieżowej pasji tworzenia czegoś nowego dali ujście w formie kreowania nowego porządku – faszystowskiego. Właściwy młodzieży duch buntu wykorzystano nie do budowania, lecz do niszczenia. W taki sposób młodzież zaprzęgnięta została do wozu różnych czarnych historii, i stąd [właśnie] bierze się obraz zdziczenia i spustoszenia, moralnego zepsucia, średniowiecznego despotyzmu. To jest atmosfera, która ciąży i zatruwa a[…]a młodego pokolenia.
My, młodzież żydowska, nie możemy uwolnić się od wpływu, jaki ma na nas ogólna sytuacja młodzieży na świecie. Dochodzi do tego specyficzne, żydowskie zawieszenie w próżni oraz wyjątkowa nienawiść, jaka towarzyszy nam jako Żydom. Wojna i okupacja hitlerowska najostrzej odsłoniły naszą tragedię żydowskiej młodzieży. Wyznaczono nam rolę pariasów, obrażanych i opluwanych, pod znakiem hańby i drwin. Młodzież żydowska jest niszczona fizycznie i psychicznie w hitlerowskich obozach pracy. Dzieci żydowskie oderwane zostały od szkół i edukacji74. Nad wszystkimi unosi się widmo nędzy i bezrobocia, które podcina tysiącletnie trwanie i życie, przemienia młodzież żydowską w ludzi przedwcześnie postarzałych, bez życia, apatycznych i sceptycznych, bez wiary i zdolności do zmiany rzeczywistości.
Cóż powinniśmy czynić w takiej sytuacji? Na jaką drogę winniśmy skierować swą uwagę? Naturalnie nie możemy mówić o jednej drodze dla całej żydowskiej młodzieży. Różne są choroby. Różne winny być środki [12] lecznicze. Inna jest sytuacja tej części młodzieży, która wypełnia wszystkie ulice i podwórza, bez szkoły i opieki, gdzie odbijają się wszystkie negatywne cechy dorosłego świata. Ta młodzież handluje i chuligani. Inne jest położenie tej młodzieży, która miała możliwość się wykształcić. Ta jednak trzyma się z daleka i nie chce zniżyć się do życia mas żydowskich.